Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kära Lotta.

Skrivet av Tova-snart färdig medialärare
Jag tycker du med gott samvete, ja, till och med BRA samvete ska låta din dotter titta på TV.
Det är alltid lika skoj att läsa om all moralpanik som människor utan TV har, detsamma sades om radion i dess begynnelse.
För att inte tala om biofilmerna!
Det vissa inte verkar fundera på är VAD barnet tittar på.
Inte ens där är det speciellt farligt att "råka" se ett vuxenprogram, bara man finns där för barnens frågor efteråt.
Jag har dissekerat våldsfilmer totalt genom att berätta om alla specialeffekter som finns, nu genomskådar mina barn de flesta knepen.
Jag förstår verkligen inte vad alla är är så rädda för, det är SPÄNNANDE att se på TV, faktum är att barn vars föräldrar är inskränkta och tråkiga kan VINNA på att se bra TV-program, se bara Hjärnkontoret, REA och Lilla Aktuellt.
Högstadielever glor på Big Brother, det hade jag också gjort om jag var tonåring, det är ju spännande att följa vuxenvärlden! Själv njöt jag av att se Falcon Crest med mina föräldrar och ju mer intriger desto roligare var det.
Inte fasiken trodde jag och mina vänner att det var ALLVAR!
Jag skulle vilja tipsa dig om boken "TV är bra för barn" av Margareta Rönnberg, hon är en mycket efterfrågad medieprofessor som forskat i ämnet många år. Jag garanterar att du kommer att se frågan i ny dager efteråt!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv