Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

låter bra tycker jag

Skrivet av Kramar, Lena
min son är 19 månader och ett tag vande jag mig att ge honom välling medan jag (vi) kollade på tv, typ vänner. Vi har också några barnfilmer som han har tittat på; Babar och Sesame Street. Det är ju jättegulligt när han sitter där och blir så superengagerad i vad som försigår på tv-rutan och det är lätt att fastna i en vana att han får titta när jag inte har några idéer om vad vi ska göra (jag är hemma med honom på dagarna). Men så en natt vaknade han och var helt hysterisk för att han ville titta på Babar. Jag kunde inte förstå, vi har aldrig kollat mer än en halvtimme per dag och det har alltid varit tillsammans med mig eller pappa. Det tog flera timmar att lägga honom igen, utan att vi tittade på babar. Sedan läste jag artikeln i DN om barns tv-tittande och har nu helt och hållet uteslutit tv:n ur hans vardag. Vi har tittat tillsammans ca 30 minuter sedan artikeln kom ut i början av april. Det har funkat jättebra och istället läser vi böcker för honom när det är dags för välling. Han har nu lärt sig att somna själv både på dagarna och nätterna (utan konflikt), han leker med Brio-tåg hela dagarna när vi är hemma och kan gå upp så totalt i sin lek att han inte är medveten om vad som händer runt ikring honom. Jag själv tittar väldigt sällan på tv och som skönt är så har vi stort nog att ha ett separat rum för tv:n så att om någon tittar behöver det inte påverka alla i familjen. Så länge han är nöjd utan tv tänker jag att det är ingen anledning att vänja honom vid den. Detsamma måste ju gälla datorn också .... den har ju kommit in med stormsteg in i allas våra liv (som ni säkert själva noterat...)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv