Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pappa AJ tror att

Skrivet av Pappa AJ, han med Lilla aj
TV-tittande med mening inte är skadligt, och att barnen i dag lär sig sålla bort på samma sätt som våra äldre generationer sållat bort snack folksamlingar, musik i hissar osv (jag är dock emot det senare) - nyhetens behag finns inte längre, och precis om att barn lättare lär sig cykla än den första generationen som presenterades för en nymodighet de ens aldrig sett eller tänkt siug, så lär sig barnen filtrera.
Men vi vuxna måste _hjälpa till_ med detta, som vid allt annat - finns med där och kanske kommentera, låta barnen slippa se vissa saker (t.ex. djur som far illa, sådant tar barn mycket hårt - vuxna soim pangar på varann har de ännu ingen relation till).
Dock tror jag att det är viktigt att i princip _först_ uppleva världen, på riktigt (IRL), innan man kan rätt avläsa och avkoda de bilder som finns i teverutan, precis som med gamla svartvita fotografier som kan vara nog så svåra att "läsa" om man inte är van.
Sedan är det upp till förnuftet hur mycket man låter barnen se på teve och annat. En dag kommer de att göära det, då är det bra att de har lärt sig välja (bort, t.ex.).
(Det är inte som med t.ex. alkohol där man _aldrig_aldrig_aldrig_ ska låta barnen få smaka hemma).
Jag tycker nog att den gamla filmcensuren som princip var vettig, tevebolagen borde avkrävas ett ansvar.
Så är det givetvis inte bra att se på teve fem timmar i sträck, eller spela kort lika länge, eller så...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv