Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På 70-talet...

Skrivet av Karin
...kanske det fanns fler som vågade ifrågasätta den människofientliga teknologi som bl a teve (också kallad dumburken) innebär.

Att folk tar åt sig så väldigt inför tevekritik visar bara på vilken helig ko det har blivit. Det är givetvis inte så att alla föräldrar som utsätter sina barn för teve är dåliga. Bara omedvetna skulle jag säga. Om de därmot verkligen är pålästa (alltså även läst på om de rön och den litteratur som kritiserar teve) och sedan låter sina barn se television, så tycker jag själv att man knappast gör barnen en tjänst, men fördömer dem inte för det.

Att påvisa televionens skadliga inflytande på både vår barn och vår kultur är inte moralpredikan, utan uppmaning till försiktighet och eftertanke.

Man kan inte som mig - givet det jag vet om teve - säga att det är positivt, alltså måste jag tillstå att det är negativt.

Ger teve föräldrar en skuldkänsla så kanske det är därför att de innerst inne känner att det är fel, och inte för att några fåtaliga röster höjer ett varningens finger.

Javisst är det så att alla gör som de vill, men så är det väl inför allt.

I pronomet "vi" finns det både tv-skeptiker, tv-positiva, tv-kritiker mfl. Tova vågar inte alls säga vad "vi" andra tycker, eftersom vi tycker olika. Det krävs inget speciellt mod att skriva på fN att teve är okej, det tycker de flesta i vårt samhälle.
Det är snarare tvärtom. Sedan kanske Tova är en modig person i övrigt.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv