Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan vara "beroendeframkallande"

Skrivet av Ullen61
Jag håller delvis med dig, jag tycker i princip att dataspelande är lika okej som andra stillasittande aktiviter. Våra killar har bl.a. lärt sig massor av engelska genom datorn och TV:n. Men vissa människor, även vissa barn, blir "beroende" av dataspelande. Forskare tror att det handlar om samma mekanismer som bakom andra typer av "missbruk", d.v.s. att belöninssystemet i hjärnan blir aktiverat, genom att man ganska lätt och snabbt når framgång, når högre nivåer, skaffar sig poäng eller liknande.

Jag har själv oerhört lätt för att fullständigt fastna vid datorn, och likadant är det med mina barn. De har aldrig kunnat sitta en hel dag och t.ex. bygga lego, men datorn vill de helst sitta vid från det att de kliver upp tills de går och lägger sig. Sitter de inte framför datorn blir det TV:n istället.

Den äldre, som är mycket blyg, umgås en del med sina kompisar genom datorn och det är kanske på sätt och vis bättre än inget kompisumgänge alls. Men jag tror att det är bra att han "tvingas" att även träffa dem IRL genom att vi bestämt att datorn och TV:n ska vara avstängda 2-3 timmar varje dag. Vi hade länge inga regler, eftersom vi inte såg dataspelande som något "ont", och eftersom vi var rädda för att begränsningar skulle göra datorn ännu mer intressant. Men efter ett par år av konstant spelande märkte vi att båda tappade kontakten med kompisar och fick problem med vikten.

« Tillbaka till trådstarten