Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

MSN är

Skrivet av Sus + T
väldigt likt chatt. Man har ett program som man loggar in i. Där har man definierat upp vilka kompisar man har i MSN-världen (eller icq, som är en annan variant av samma fenomen). (När jag definierar upp en kompis så måste kompisen acceptera mig som kompis också, så jag kan bara se de som accepterat mig som kompis. Andra ser inte min kompislista, den är personlig till skillnad från ett chattrum.)

Jag kan ställa in att jag är vid datorn, ute snabbt, inte vill bli störd, inte inloggad, ja, en massa statusar. Om jag ställt in att jag är aktiv/inloggad kan en kompis skicka ett meddelande till mig som jag snabbt svarar på. Det är alltså som chatt, men meddelandet är bara till mig. Man kan också bjuda in flera personer till att prata i samma ruta, då ser alla vad alla pratar om och det står först i varje meddelanderad vem som sagt vad. Exempel:

: Hej, hur är det med er?
: Ont i huvudet :-(
: Synd om dig, kram på dig

(Enkelt exempel, hihi)

Är jag inte inloggad kan de lämna ett meddelande som jag ser nästa gång jag loggar in. Som mail alltså. Det går mkt snabbare att snacka via MSN än via mail dock när man väl är online/inloggad samt att man har konversationen samlad på ett ställe, det är ju svårare i ett mail, speciellt om flera deltar.

Hoppas ni förstod vad jag skrivit...

« Tillbaka till trådstarten