Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Du arbetar deltid...

Skrivet av ES
... säger du. Det betyder att du rimligen har många timmar över per dag. Att då schemalägga t ex en timma av dessa för hushållsgöromål är väl inte helt orimligt.

Ni verkar ju inte ha samma standard för vad som är en vettig nivå på städningen. Men varför inte mötas på halva vägen, du höjer ribban, och han får sänka sig.

Eller varför inte låta dig arbeta heltid och maken deltid, så hinner han hushållsgöromålen på den tid du arbetar och så har ni båda fri tid sedan.

Att inte orka kan bero på många anledningar. Depression är en. Vetskapen om att det blir gjort bara man väntar lite till är en annan. Fundera ut vad det kan vara i ditt fall och är det depression bör du söka läkare, är det vetskapen att det blir gjort ändå bör du fundera på ifall det är ok att inte respektera sin partner mer.

Den enda vettiga fördelning jag kan se är att båda i slutet av dagen har ungefär mycket fri/egen tid. Och det inkluderar ansvarsbiten också.
Och har man svårt att "se" kan man få ta de tydligare bitarna, som att ha ett schema för hur ofta lakan ska bytas, tvätta när korgen är full etc. Så kan maken ta den del som är lite "luddigare".
Sök bakåt här på snacket, det har funnits en del listor på vad som görs i ett hem, och det kan man använda som grund för en diskussion över fördelningen.

För eftersom du arbetar som sjuksköterska så hoppas och tror jag att du faktiskt kan "se" vad som behöver göras i ditt arbete (annars vill jag inte träffa på dig) så förmågan bör finnas där.

Men hade jag varit gift med dig och du hade sagt att du inte har lust för att du vill sitta vid datorn alla timmar du inte jobbar - då hade jag skilt mig efter att vi hade uteslutit ifall det är en depression i grunden.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv