Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

JAg får ingen ro förrrän allt är klart

Skrivet av Fyra barn och en man
Vi har ingen jämlik arbetsfördelning hemma hos oss. Jag gör det allra mesta. Jag städar o fejar o plockar o plockar o plockar o tvättar o lagar mat o fixar med ungarna osv osv. JAg får ingen ro i kroppen innan allt är klart. Detta innebär att jag inte klarar av att unna mig roliga saker som exv att läsa böcker, sitta vid datorn, handarbeta osv förrän kvällen kommer men när jag väl satt mig i soffan o pustat ut så är jag så trött att det inte tar mer än ca en halvtimme o sen har jag somnat. O när jag sover blir det ju inga roliga saker gjorda.
För mig är detta ett stort problem, och jag önskar att jag vore litegrann som du (och min man) som klarar av att göra kul saker trots att det ser ut som fan hemma. Jag vet bara inte hur jag ska lära mig detta.
Har försökt, men jag tycker inte att tillvaron fungerar då. För om jag skjuter upp allt tråkigt som måste göras så blir det ju så himla mycket att göra sedan. Om jag inte lagar mat innan ungarna kommer från skolan blir det så himla tråkigt o grinigt när de kommit hem, eftersom de är hungriga. Om jag inte tömmer diskmaskinen nu, så belamras ju diskbänken med massa disk o det sammantagna arbetet blir ju större om jag väntar, eftersom det ju är mindre arbetskrävande att tömma diskmasinen för att få den tom så jag kan sätta in den smutsiga disken direkt från bordet. För ¨smutsig disk må¨ste bort från bordet för att vi ska kunna sitta vid bordet. Det går ju åt mer arbete om disken ska mellanlanda på diskbänken än om den kan sättas in i diskmaskinen direkt.
Detta blev svamligt, men jag hoppas du fattar vad jag menar.
JAg tycker dock att det bästa vore om man delade jobbet hemma lika. Fast det är ju en helt annan diskussion.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv