Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Håller med ovanstående...

Skrivet av Kajsa
...inlägg: det är inte alls säkert att det är mer ansträngande att vara på jobbet än att vara föräldraledig. Att vara föräldraledig är ju också ett jobb. Och jag tycker tveklöst det låter som om du behöver mer sömn! Att ligga ned och vila på dagen är bra, men det ger ju inte alls samma återhämtning som sömn. Så prata med din man och försök hitta ett system som ger dig mer sömn. Ni kanske kan ta varannan natt? Att du ska få sova (minst) två nätter i eget rum låter absolut rimligt.

Så här gör vi: Maken, jag och sonen sover i samma rum. När sonen vaknar på natten går någon av oss upp och lyfter över honom till vår säng. Jag ammar och sedan lyfter maken tillbaka honom i spjälisen. På helgerna får vi varsin sovmorgon.

Maken störs inte särskilt mycket av att behöva gå upp och lyfta över sonen, och eftersom jag har svårt att sova medan jag ammar, är det värt jättemycket för mig att bara kunna vända mig om och somna om när jag har ammat, i stället för att behöva gå upp och eventuellt "söva om" sonen. Så för oss fungerar det jättebra. Jag sover dessutom med öronproppar, vilket stänger ute onödigt brus (vi bor i stan) men som inte hindrar mig från att höra sonen.

Prata med din man som sagt, och ta din sömnbrist på allvar! Ni kommer alla må mycket bättre av att du får sova ordentligt. Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten