Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Usch jag!

Skrivet av Eliza
Jag känner igen din son i min, när han var i sexårsåldern. Han är/var alldeles för snäll och villig att vara till lags. En dag på dagis t.ex. hade han med sig en helt ny Bionicle (stavas det så?) men när jag kom och hämtade honom hade han gett bort den till "Felix"! Han hade känt sig tvingad...Jag blev tvärförbannad och pratade med förskolelärarna om att antingen måste de förbjuda barnen att ha med sig saker (som det var nu så "måste" alla ta med sig Bionicles etc. annars kände de sig utanför) eller så måste de hålla kolla på att barnen inte gav bort sakerna eller gjorde ofördelaktiga byten.

De hade ett samtal med alla barn och min son fick tillbaka sin Bionicle - men när han kom hem till mig sa han att nu fick han lov att köpa en likadan Bionicle till "Felix" eftersom "Felix" krävt det!

Puh! Jag fick förklara för honom hur dumt "Felix" betedde sig etc...Jag kan tillägga att min son nu, vid 8 års ålder, inte låter sig manupuleras lika lätt, hans "snällhet" tar sig nu andra uttryck som han inte "förlorar" så mycket på. Och "Felix" håller på att utvecklas till en liten mobbare och ligist som min son inte alls vill leka med längre...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv