Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trist att bli illa tolkad

Skrivet av Läraren
Det som handlar om eleven, handlar om skolan, handlar om läraren vilket till slut leder att det handlar om eleven. Det går inte att enbart diskutera eleverna, det går inte att enbart diskutera lärarna - de hänger ihop.

Kan du inte ta tillvara på det jag kan tillföra diskussionen, något du inte kan: en verklighetsförankring baserad på dagligt arbete i skolan.

Kan vi inte diskutera hur föräldrar och lärare kan förändra skolan tillsammans, samtidigt som vi håller i minnet det skolans personal INTE har tillgång till för att utföra sina gärningar, nämligen tid och resurser? Då hamnar diskussionen på en mycket mer realistisk nivå och vi slipper visionärt flum, något som jag matas med alltför ofta av oinsatta skolförståsigpåare, och som jag dessutom är djupt och innerligt trött på.

Det du skriver är viktigt, ja. Jag säger inte emot dig, men för att inte diskussionen ska utarta till det som hände längre ner, att någon börjar skiva att lärare är lata eller låter sin ovilja att göra extrauppgifter skina igenom osv, så tycker jag att vi ska lyssna på varandra och ta tillvara på det vi har att säga utan att avfärda varandra som du gjorde med mig. Jag var INTE ute efter tröst och medhåll, jag gav en beskrivning av hur vardagen ser ut och jag vill veta hur vi ska bära oss åt PRAKTISKT. NÄR ska lärarna ha tid att sköta en skolklass och samtidigt utveckla skolan? Hur ska vi bära oss åt för att hjälpas åt så att detta ändå är möjligt?

Med hopp om att inte åter bli avfärdad som egocentrisk, ser jag fram emot en diskussion vi bägge kan delta i och som mynnar ut i något annat än en gormande mobb som tjuter att allt är lärarnas fel.




« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv