Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

COPE, kanske

Skrivet av Hoppjerkans mamma
Jag har en grabb med en personlighet som drar åt ADHD -han är alltså inte diagnosticerad. Sånt som han har svårt att göra (klä sig när han var yngre, knäppa, knyta osv) tar jag det lugnt med - jag kräver inte att han ska klara det. Men man behöver kanske inte överdriva åt andra hållet och hålla barnet liten heller? Det är nog en balansgång som är svår att hitta. Jag tror nog att Hoppjerkans lärare tycker att vi har krävt för lite...

Att stötta och berömma det som är positivt är jättebra. Det är grunden i COPE, som jag gått kurs i. Det viktigaste är att berömma det som går bra, en del saker (negativa beteenden) behöver man kanske inte tjata om, är det inte viktigt kan man ignorera det. Eller så tar man tag i det när man betat av det som står högre upp på listan över negativa beteenden.

Man åtgärdar det som absolut inte kan acceptera, tex att barnet vägrar hålla en vuxen i handen och kutar runt på parkeringar, slåss med syskon eller "pick your choice".

Förbereda barnet på förändringar; om en liten stund kommer jag att säga åt dig att det är dags att sluta spela dataspel för att det är läggdags. Nu är det en bara en liten stund kvar.... Kommer du ihåg att jag berättade att det snart var dags att sluta? Nu är det dags.

Villkora tex att barnet måste vara klädd och tandborstad innan man börjar titta på TV. Fixa kläder kvällen innan och prata om dina/hennes förväntningar på morgonen.

Har ni pratat om hur ni skulle vilja att hämtningarna fungerade? Om hon vill att det ska vara lugnt och utan bråk så går det kanske att påminna henne när du hämtar?

Om du vill få henne att tex borsta klä sig på morgonen kanske du kan klura ut något belöningssystem som motiverar henne och och kan få det att fungera?

Det här är COPE i ett minst sagt kraftigt sammandrag och det är (sägs det) en bra metod att möta ADHD-barn med (och normalstörda barn med för den delen).

Har ert BUP några kurser i COPE? Det finns på en del håll i landet, eller genom kommunens försorg.

Det här var lite funderingar jag hade - jag vill inte hävda att det är patentlösningar eller att du inte gör så här, men det var vad jag kom på som kanske kan vara något...

« Tillbaka till trådstarten