Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Våra svar!

Skrivet av Kristin

1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?
* Senast hade han 6,2 tror jag, och det har legat mellan 5,9 och 6,4.

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?
* Lantus och Novorapid. Jag tycker att det funkar så bra som man kan kräva på en liten buse...

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?
* Insulatard och Novorapid. Bytte till Lantus för att slippa "topparna" på Insulatarden.

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?
* Nej. Jag vill ha en härlig barnkropp att kunna busa och gosa med när jag vill!! Han får välja själv när han blir äldre. Han har aldrig vägrat att bli stucken, så än så länge får det vara så här.

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?
* På dagis tar de ca 3 ggr och sen tar jag väl ca 2 till på eftermiddag/kväll. Om det inte är tveksamma värden, då kan det bli betydligt fler på kvällen...Ja, just det, 1 på morgonen oxå..Allt som allt 6 ggr/dag.

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den bäst?
Freestyle. Har alltid haft den. Både jag och Jonatan är vana vid den och han sticker sig gärna själv med den, så jag tänker inte byta. Vi tar mycket i armen och i handen, sällan i fingrarna.

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?
Har testat en nyare mätare, men gillade den inte alls. kommer inte ihåg vad den heter...

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.
* Nej, inte än.

lägger till lite oxå...

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?
* Självklart kommer de hitta något, men inom rimlig framtid vet jag väl inte riktigt.

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?
* Han busar och springer så mycket och äter så lite så jag har faktiskt ingen koll på maten för tillfället.
Men det som är väldigt bra för honom på kvällen är ett bröd som heter Må bättre (Flerkorn) som han älskar.

11) Hur funkar det att spruta extra med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?
* Extra-insulin får han titt som tätt, det är inget han bryr sig om det minsta. Det innebär ju att han kan äta vad som helst, så det är väldans positivt för honom. När det är glass får han aldrig xtra för det blir han inte hög av. Men på lördagar får han en godispåse och självklart xtra insulin.

Tack å hej från mej!

« Tillbaka till trådstarten