1. Hur gammal(ung!) är barnet med diabetes i er familj?
* Fyller tio i veckan!
2. Hur gammal.. när h*n fick diagnosen?
4 år och sex månader
3. Kan h*n ta blodprov/sprutor själv
Ja, det har han gjort sen vi var på diabetsläger hösten efter att han fått diabetes, han var få se, nu 5 år drygt, fast Lantusen i benet vill han helst ha hjälp med, också får man ju kolla att det blir gjort!
4. Har h*n mobiltelefon?
* Nej, men enligt hemligt källa kommer han att få en i födelsedagspresent av min far, fast en begagnad då, att ha i sommar när han vill fara ut med sina kompisar.
- tillägg, jag skaffade mobil sen han fick diabetes och har den *alltid* med sedan dess, annars skulle det nog ha dröjt innan jag skaffat en! Men säg det till fk, de tycker ju tom att det är helt normalt att barn har mobil? då vi ville skaffa till sonen för två år sedan då han var så ojämn i blodsockret och inte vågade fara någonstans och "tappade" kompisar p.g.a det... Avslag - det är så vanligt nu att barn har mobil... var har de fått det ifrån, nu är han tio och ingen i klassen 3-4 har mobil...
5. Har h*n sovit över hos någon kompis sedan diabetesen?
* Nej, han vågar inte det, tänk om det händer något?
6. Har ni i panik fått ila hem för att ni glömt ta med er sprutor, nålar etc, eller fått samtal fr. skola/dagis att de inte har haft med sig?
* Hm ja, *rodnar* nu... och tidigare, i förskolan ringde fröken en gång o efterlyste sprutan, dessutom var jag för ovanlighetens skull på stan (2 mil bort), var annars *alltid* hemma då jag var föräldraledig, och nålar har det saknats så nu ligger det alltid en ask i bilen...
OPS! det blev långa svar......... |