Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ändrar ibland

Skrivet av Gunilla
Sedan vi börjat med Lantus och Novorapid till Arvid har vi kunnat ändra måltidsdoser när det behövts, men kanske inte från dag till dag. Vi ger oftast insulinet direkt efter maten för att eventuellt kunna justera utifrån hur mycket han äter. Enligt hans läkare är det helt ok. Man skulle till och med kunna hoppa över måltidinsulinet helt om han skulle vägra äta alls (undantagsvis). Utgångspunkten är ändå att hålla fast vid en särskild dosering varje dag, och som vi utvärderar varje gång vi är på sjukhuset.

Vi har en standarddos till varje måltid på 1½ - 2 E, och sedan kan man lägga till eller dra ifrån beroende på hur mycket och vad han äter. För Arvids del går det inte att justera med mer än en halv enhet, annars slår det för kraftigt. Därför blir det oftast samma doser eftersom variationsmöjligheterna inte är så stora. Om det är ett högt värde innan måltid brukar vi ge hela dosen ett tag innan maten, ibland med ½ E påslag. Vi kollar inte blodsockret till alla måltider varje dag. Dels känns det inte bra att sticka honom så ofta, dels blir det inte så mycket bättre i alla fall, hur mycket man än mäter. Förr kunde jag känna mig rätt misslyckad över att jag inte kunde sköta hans diabets så att det blev perfekt, men nu har jag insett att det inte går. Man får leva med att det blir dagar med svängiga värden och att man inte alltid kan spåra orsakerna.

« Tillbaka till trådstarten