Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har hört att

Skrivet av Lina
tex. hjärtfel skulle vara en sådan missbildning som risken blir högre för.
Vet en tjej som är diabetiker hon fick ett barn som var dödfött och hennes nästa flicka drabbades av hjärtfel.
Jag tror i och för sig att den här tjejen inte skötte sig särskilt väl när det gällde diabetesen.
Jag är ju själv diabetiker och under mina graviditeter kollades jag väldigt noga, totalt gjordes nog ca 9 ultraljud. Bland annat ett där man gjorde organscreening i vecka 17 för att särskilt leta efter eventuella missbildningar. Ingenting hittades dock och bägge mina barn föddes friska. Att min son själv sedan utvecklade diabetes vid 3 års ålder säger de bestämt att det inte beror på att jag hade det, förutom den genetiska faktorn då förstås...

Jag vet att barn ofta blir stora när man har diabetes men det beror naturligtvis på hur värdena ligger under graviditeten, min dotter vägde 3580 när hon föddes och det är ju inte särskilt mycket. Däremot vet jag att det är viktigt hur man ligger innan och precis i samband med när man blir gravid, ligger man bra då skall risken för missbildningar vara näst intill obefintlig...

Hoppas att jag kunde besvara någon fråga med detta..

« Tillbaka till trådstarten