Hej Mia! Jag känner så väl igen din beskrivning. Låga och höga värden om vartannat. Så var det för Joel också i ca tre år. Han hade ändå ett bra Hba1C så vi var inte så oroliga, trodde att så här är det att ha diabetes. Men i april fick han en pump, inte pga att svårbehandlad diabetes utan för att han själv ville ha det för att slippa alla sprutor. Döm om min förvåning när värdena efter några veckor helt plötsligt låg jättestabilt hela dagarna och natten! Det som är så himla bra med pumpen är att man kan reglera basdosen i olika intervall över dagen. Joel behöver t ex mkt insulin på förmiddagen och har då en basdos på 0,5 E/timme. På seneftermiddagen däremot får han lätt känningar och då ligger basdosen på 0,3E/timme. Övriga tider ligger den på 0,4E/timme. Måltidsinslulinet kan man ju variera med pumpen precis som med penna, ännu enklare faktiskt eftersom man bara behöver trycka på en knapp. Dessutom kan du ge insulin i tiondelar, t ex 1,8 E eller 2,3 E osv, vilket är mkt bra. Man kan också ställa in pumpen på att ge en måltidsdos under en längre period, t ex om det är ett kalas och man vet att barnet ska sitta länge och fika, då kan man ställa in så att pumpen ger dosen under kansek 1 timme. Perfekt eftersom man slipper hamna på höga värden och slipper riskera att den större dosen inslulin hamnar ute i blodet före maten.
Oj, detta blev visst en programförklaring för pump. Det var inte meningen från början, jag ville bara berätta hur bra det blivit för oss. En nackdel finns det dock med pump som jag ser det och det är att om det blir något strul hamnar man jättehögt direkt och risken för kenonförgiftning finns då. Och det är INTE kul kan jag lova. Annars bara positiva erfarenheter. Lycka till! |