Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har alltid haft

Skrivet av Gunilla
Jag tycker det låter konstigt att de kan neka till resurs. Arvid som är 4 år nu har en extra resurs 20 tim/vecka. Det har han haft sedan han började dagis när han var 16 månader och det har aldrig varit någon som helst diskussion om han skulle haft rätt till det eller inte. Det har varit självklart. Däremot har det varit lite olika åsikter om hur många timmar som behövts, men det har varit personalen själva som önskat mer än vad de fått. Det har också varit stor personalomsättning, så det har blivit några olika resurspersoner genom åren. Nu har vi också bytt dagis eftersom vi flyttat och hamnat under en annan stadsdelsnämnd (vi bor i Stockholm), men det har inte heller inneburit några som helst problem.

Det beror nog mycket på hur personalsituationen ser ut om det fungerar utan extra resurs tror jag. T ex om det är stor personalomsättning och om alla är villiga att lära sig lika mycket och dela på ansvaret.

Även om man fått in bra rutiner och man litar på personalen känns det ändå tryggast att ha en extra resurs tycker jag. När det nu ser ut som det gör med stora barngrupper och få personal på de flesta dagis så ska det inte så mycket till för att det ska bli för ansträngt. Man måste ju tänka på att det är barn man har att göra med och de kan ju vara oberäkneliga minst sagt. Jag kan ju bara utgå från den 4-åring jag känner, som kan få totala frispel för att han måste avbryta nåt han håller på med för att göra nåt så oviktigt som att äta. Eller känner att han måste springa och gömma sig när man närmar sig med blodsockermätaren. Eller får för sig att han vill tokspringa varv på varv runt gården när man precis mätt 2,7 i blodsocker. Sedan dyker det alltid upp nya situationer att ta ställning till. Hur ska man t ex göra när det är kalas på dagis och blodsockret ligger på 18 strax innan? Det är svårt att sätta fingret på vad det är som resurstiden behövs till men det behövs faktiskt lite mer tid och uppsikt till ett barn med diabetes, enligt min åsikt. Även om det flyter på bra för tillfället kan det alltid komma perioder när det blir mer motigt.

Nu känns det som om jag låtit väldigt negativ. Självklart kan det fungera bra utan resurs, det har jag ju hört talas om från flera håll, men när både föräldrar och personal vill ha det tycker jag det borde väga tungt. Man har så mycket ändå att hantera och tänka på kring diabetes, så jag förstår verkligen att man vill slippa att dessutom hålla på att argumentera med kommunen. Hoppas att det löser sig för er så att ni kan känna er trygga.

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten