Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gick lätt...

Skrivet av Lillans mamma
Vår dotter fick diabetes för ca 9 månader sedan och hon fyller snart 4 år. Vi fick resurs på en gång utan att vi behövde motivera eller trycka på något. Det kan bero på att avdelningen som hon går på hade mycket barn i våras och att personalen kände sig osäkra. Nu har samtliga lärt sig ta spruta och stick i fingret men vi har en resurs ändå. Vi har i princip haft resurs för heltid sedan hon kom tillbaka till dagis efter insjuknandet. Vår dotter har alltid varit "lätt" att ha att göra med, äter bra, tålmodig med stick i fingret, sprutor mm, men det var inte snack om saken att vi skulle få resurs.

Jag kan tycka att det är självklart att ett barn på 2.5 år ska ha resurs men att det samtidigt ska finnas andra som också kan diabetesen. Sen kan jag förstå att ju äldre barnet blir att det inte beviljas resurs, beroende på hur barnet mår och hur det fungerar med allt. För visst krävs det mer arbete kring diabetes och det behövs någon som kanske inte går i hasorna på barnet men som har uppsikt över hur hon/han mår hela tiden. Någon som avväger om vad som ska serveras till mellis och hur mycket. Vi har i allafall en jättebra resurs som är där när vi kommer och när vi går hem för dagen.
Jag känner mig trygg när mitt barn är på dagis.

« Tillbaka till trådstarten