Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika

Skrivet av Sura Ella
Jag har just sökt vb för min son eftersom vi aldrig har haft det pga hans diabetes (diagnos 2001). Det beror på att han dessutom har ett gravt rörelsehinder och därför har personlig assistans. Nu tog jag reda på att det inte behöve utesluta varandra eftersom assistansen är till för honom och vb är en ersättning för min extra arbetsbelastning pga hans diabetes (och övriga problem). kassan ar jättesvår att hantera detta och tycker att det inte går att kombinera "på papperet". Det ser ut som om vi får så mycket! Tyvärr är det ju så att vi har väldigt mycket extra kring vår son och just därför skulle behöva vb. Nu ligger ansökan inne, men handläggaren "hotar" med att dra ner assistansen om vi ska få något vb alls. Jag tycker det är helt sjukt att barn som har diabets OCH annat funktionshinder skulle ha mindre behov än barn med "bara" diabetes. Jag måste ju gå med på alla besök på mottagningen, fixa med all mat, mellanmål osv. Hämta ut inslulin, hela tiden handleda assistenterna osv. Jag har alltid jour eftersom min son inte alls kan medverka i skötseln av sin diabetes.
Handläggaren på fk sa till mig att de flesta får 1/2 vb första året och sedan 1/4 vb. Men det gäller alltså inte oss....

« Tillbaka till trådstarten