Jag förutsätter att ni tvättat händerna innan provtagningen. Om ni inte gjort det kan socker från frukt, kex och annat påverka mätningen.
Jag förutsätter också att ni har ställt in koden från provsticksburken, så att den stämmer med mätaren (tror alla mätare har en sån kod som ska ställas in). Annars kan den visa lite fel.
Normalt blodsocker ligger mellan 4-7. Det något förhöjda värdet borde inte vara något allvarligt, men ta nya prov så vet ni. Hade han haft diabetes på gång så borde värdet varit mycket högre. Blodsockermätarna kan mäta lite fel, därför ska ni mäta fler gånger.
Åt han verkligen inget efter kexet vid 10? Nästa mätning var vid 17 skrev du. Jag vet ju att en del barn matvägrar, har upplevt det själv. Kexet höjer värdet lite, men inte så länge. Digestive är snabba kolhydrater, så de förbränns snabbt.
Om han äter så lite som det verkar, så är det klart att han piggnar till av Dextrosol. Av det lilla jag läst här, så verkar problemen ligga på att han inte äter det hans växande lilla kropp behöver. Sen, vad det beror på är en helt annan sak.
Jag hoppas ni hittar svaret på era problem snart, så att sonen mår bättre! |