Det går inte alltid att räkna fram hur mycket insulin barnen ska ha. Vi räknar inte kolhydrater, men verkar ligga på ungefär samma insulindos till maten.
Men, sen är det så mycket mer som påverkar. Om de har varit fysiskt aktiva, så fungerar insulinet bättre. Om de har virus i kroppen (förkylning på gång), så fungerar insulinet sämre redan ett par dagar innan förkylningen bryter ut. Om de haft känning, så brakar bs i höjden. Han egen produktion av insulin kanske varierar också lite. Hormonerna påverkar, kanske växer han. Humöret påverkar, blir man arg så höjs blodsockret av adrenalinet. osv...
Man kan inte göra mer än sitt bästa. Ibland måste man acceptera dåliga eller konstiga värden. Det blir höga toppar ibland, men så länge man inte har det jämt, så är det ingen fara. Och upp till 13 är inte såå högt ändå, sist Daniel blev förkyld låg han mellan 15-20 i några dagar innan vi hade höjt insulindoserna tillräckligt. Vågade inte höja hur mycket som helst med en gång. Det blev närmare dubbel dos insulin till slut.
Jag tror att ni redan gör ett jättejobb med att hålla ordning på detta. Slit inte ut er, ni ska orka hela livet. Anton ska orka hela livet. Om han ser att allt styrs av hans diabetes, att ni inte orkar på grund av hans diabetes, så kan han må dåligt av det på sikt.
Självklart ska även Anton få äta när alla andra får! Kanske behöver han extra insulin då, kanske får han inte vräka i sig hur mycket som helst. Jag tycker ni gör rätt i att låta honom vara med. Jag brukar se till att Daniel dricker sockerfri dryck på kalas och sånt, för att inte få den höjningen. Men, godis, tårta och annat sånt får han äta.
Vi har konstiga värden i perioder, det är inte alltid man förstår varför. Jag försöker lära mig att acceptera det, att jag inte alltid förstår. Det är inte så lätt, jag vill förstå, jag vill ha kontroll. Men, jag kan inte. Jag kan bara göra mitt bästa. Det tror jag ni också gör!
Hoppas det blir bättre för er snart, så att Anton slipper hoppiga värden. Lycka till! |