Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite om oss (långt)

Skrivet av Teresa
Daniel är nu 8 år och går i tvåan. Han har haft diabetes i 1,5 år, så han lärde sig ganska mycket själv med en gång. Han berättar för lärarna vad som gäller. Ibland ringer de o kollar för säkerhets skull, men de säger att de egentligen litar på honom. Han har bra koll.

Lärarna påminner om sockerkoll och kollar insulindosen i skolan. Men, han säger till om han känner sig låg och då kollar förstås också.

Han har följt med kompisar, men det är alltid planerat minst en dag i förväg (om det är efter skolan, fritids vill ha det så).

Han har sovit över också, då brukar jag prata med föräldrarna i förväg. Det gör vi innan kalas också, kollar ex att det finns sockerfri dryck eller så får han ta med sig. Bada med kompisar har inte hunnit bli så mycket ännu, men det kommer. När han springer ut så har han en tid att hålla (ibland påminner digitalklockan) och socker i fickan. Alltid bs-prov innan.

Vi har pratat och berättat i hans klass, så alla eleverna vet lite om diabetes. De vet att han kan bli superarg när han är låg. Blir han det eller konstig på annat sätt så hämtar de en lärare. Vi har inte haft några problem alls i skolan.

Men, vi har även pratat massor med honom, förklarar varför viss mat inte är lika bra osv. Så, han vet att till soppa tar han lite mindre insulin och att extra aktivitet kräver extra koll. Ibland har han fått avstå från nån kul fysisk aktivitet pga lågt bs, men även det har fungerat bra.

Kalas/party har fungerat bra. Vi kollar före och efter och är överens om hur mycket han ska äta. Dvs inte vräka i sig godis mm.

Så, egentligen fungerar allt jättebra. Visst ger vi extra insulin ibland när vi räknat fel inför kalas. Eller så har han nåt som ingen annan har som fika på utflykter, men vi kan alltid prata om det och göra det bra. Som sist när han suckade och sa att han tar väl med sig pastasallad (som han ofta får på utflykt) men alla andra har pannkaka. Jag frågade vad han egentligen ville ha så det hela slutade med att han fick pannkakor med sig. Med grovt mjöl och keso i istället för bara vetemjöl och mjölk. Så, inte ens då blev det problem.

Diabetesen har inte hindrat honom från något mer än vid vissa enstaka tillfällen då han varit jättelåg.

Så, en 8-åring som min klarar sig bättre än vad jag tror! Fast, det är svårt att släppa kontrollen för mig med, det måste jag erkänna.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv