Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och mer...

Skrivet av Camilla
Emilia är snart 9 år och går i tvåan, hon har haft diabetes i snart 7 år. Hon har växt upp med detta och vet inte hur det var innan.
Jag kan inte säga att det har medfört några större hinder i hennes liv, mer än att hon förstås är tvungen att kolla blodsocker och ta insulin, ibland vid lite olämpliga tillfällen.
Det har nog varit svårare för oss att "släppa taget" eftersom vi sedan hon var liten har varit vana vid att göra ALLT, och nu när hon tar över mer och mer ansvar själv så har det blivit lite i taget, och alltid på hennes villkor. Jag skulle ju aldrig pressa henne att göra något själv om hon inte kände att hon var redo för det, fast det är ju viktigt med uppmuntran.
Emilia började ta sina egna sprutor när hon var 6 år, väldigt lämpligt precis innan skolstarten. Jag har gjort en tabell till henne så att hon vet hur mycket insulin hon ska ta, och ibland säger hon att "men idag var det pannkakor till mellanmål så då tog jag en extra". Vi försöker förklara hur allt hänger ihop, och det funkar bra för det mesta, och ibland blir det förstås för höga värden, men det är sällan över 15.

Hon har sovit över hos kompisar som bor i närheten, i början var vi över och gjorde "nattservicen" vid 23-tiden, men på senare tid har hon fixat det också själv (eftersom hon vanligen inte somnar före 23 när hon sover över hos en kompis)
I somras var hon iväg på ridläger i en vecka, det var första gången vi skickade iväg henne så länge på egen hand, men det gick hur bra som helst. Vi hade förstås försäkrat oss om att det var regelbundna måltider och så skickade jag med lite bröd och FUN light, och en kort sammanfattning av vad personalen behövde veta.
En liten midjeväska med små mellanmål fick hon, så att hon alltid hade något med sig. När hennes Dextrosol tog slut mitt i veckan åkte någon iväg och köpte mer.
Senare samma sommar var hon också på fotbollsläger i 4 dagar, och det gick också jättebra.

Så svar på din fråga, nej, det finns inget som Emilia inte kan göra pga sin diabetes.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv