Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för den passningen

Skrivet av Christopher
Det var ju visserligen förpliktigande att Tilia tror att jag skall sammanfatta ca 2-3000 sidor text i ett fN-inlägg men jag tror att jag avstår, åtminstone från valar och maia etc.

Mycket kortfattat om de varelser som befolkar världen:

Sauron: Ondskan personifierad.

Saruman: Var tidigare den främste bland dem som motarbetade Sauron. Han har dock fallit under Surons inflytande på ett sätt som jag inte skall avslöja här.

Alverna: Goda, älskar naturen, poesi och musik

Dvärgarna: Sig själva närmast, skickliga på metallbearbetning och handel. Tar dock avstånd från ondskan

Enterna: Liknar mest vandrande träd. De tar hand om skogen och bryr sig inte om det som händer utanför den.

Orcher: Onda varelser skapade av Sauron som en motvikt till alverna. De står inte ut med dagsljuset förrän Saruman skapade Uruk-Hai, en variant av orcher

Troll: Också skapade av Sauron som en motvikt till enterna. De tål inte heller dagsljus.

Människorna: Den nyaste rasen i Midgård

En intressant detalj är att i slutet av Sagan om Ringen ser man tendenser till att alla varelserna utom människorna håller på att försvinna:

* Sauron är besegrad (ursäkta om det är spoiler, men SÅ oväntat kan det inte vara)
* Hoberna är mästare på att gömma sig och inte synas om de inte vill bli sedda
* Alverna reser västerut över havet och allt färre dröjer sig kvar i Midgård
* Dvärgarnas antal minskar, de har alltid haft få barn
* Enterna är enbart manliga, de kvinnliga enterna tappade de bort for tidsåldrar sedan
* Orcherna och trollen är besegrade och med Sauron borta finns inte kraften kvar längre som frambringade dem.

Kvar finns människorna.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv