Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jack i pannan som blivit tejpat!

Skrivet av Ingela E
Min 3-årige son ramlade och slog upp ett jack i pannan i torsdags. Det var ca 4 cm långt och glipade någon cm. På akuten tejpade de såret då det var rakt och fint. Man avslutade med att tejpa över något som såg ut som en tunn plastfilm och som de kallade för "fönsterplåster" eller något liknande.

Såret fortsatte blöda efter behandlingen och sökte sig först i rännilar längs tejpbitarna. Så småningom var det som om tejbitarna sög upp blodet/senare på dagen sårvätskan.

Nu ser det jätteäckligt ut därunder plastfilmen. På sjukhuset så sa det att "plasten" skulle andas, men jag tycker det ser ut som om tejpen svullnat av vätskan och ligger där och pyser under.

Ska det se ut såhär? Finns det risk för infektion? Vad bör vi göra?
Svar på tråden: Jack i pannan som blivit tejpat!

ta du bort det

Skrivet av  mandelblomman
själva plåstret alltså, det har ju setat sedan i torsdags så det är helt OK.
Tvätta med vanligt tvål o vatten, ser det infekterat ut så be BVC sköterskan titta på det.
 

Är det inte risk att...

Skrivet av  Ingela E
...tejpen som såret är tejpat med följer med när jag tar bort fönsterplåstret?

Såret sitter som sagt i pannan och halvligger på vänstersidan. Altså ett mellanting emellan vågrätt och diagonalt.

När sonen har blött så har tejpen som sitter under såret fuktats medans tejpen över ser torr och fin ut. Åtminståne så ser det så ut igenom plastfilmen.

För visst ska tejpen som såret är tejpat med sitta kvar någon vecka i alla fall? Eller?

Jag är lite skraj för att såret ska gå upp igen! *gulp*
 

när man syr med vanliga stygn

Skrivet av  mandelblomman
så brukar man ta bort dem 7-10 dagar efteråt, tejp brukar inte stanna kvar lika länge (av naturliga skäl *ler*).
_Om_ steristriptejpen följer med plåstret och du är osäker på om det bör sättas på ny, så kontakta BVC eller disriktsksöterskan och be dem titta på såret. Tejpen finns även på vanliga apotek så kanske kan du annars tejpa på någon ny strip själv.
Hur länge sa läkaren att den skulle sitta, i morgon blir det ju 5 dagar.
 

Doktorn sa...

Skrivet av  Ingela E
...inte så mycket! ;-) Han kikade in efter att vi tvättat, tittade på såret och grymtade lite. Efteråt fick vi veta att han ansåg att det räckte att tejpa.

Sköterskorna som hjälpte oss med allt sa att vi skulle vara extra försiktiga vad gäller tvätt mm de första 3-4 dagarna och bara försiktigt tvätta ansiktet med tvättlapp. Därefter skulle vi fortsätta att vara lite försiktiga. Helst tyckte de att tejpen skulle sitta kvar en vecka.

Nu sover så klart sonen så inget händer innan i morgon i vilket fall som helst. Funderar på att försöka få tag på VC eller någon annan i morgon. Vi är nyinflyttade så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men det löser sig säkert. Kanske räcker det med telefonrådgivning!

Tack för att du tagit dig tid och svarat på mina frågor.
 

Såret var infekterat!

Skrivet av  Ingela E
Idag har vi varit och kollat upp varför det såg så äckligt ut. Det visade sig att såret var infekterat och hade glipat isär till viss del.

Sonen har inte mått dåligt så därför räckte det att tejpa glest och låta såret luftas bättre. Vi ska sedan tvätta och tejpa ny tejp varje dag tills det läkt.

Nu är det bara att hoppas att det läker fint och inte blir ett allt för fult ärr.
 

Glöm inte

Skrivet av  Åsa
att anmäla skadan till ert försäkringsbolag! Om ärret kvarstår har ni rätt till ersättning.
 

Tack för påminnelsen!

Skrivet av  Ingela E
Vi har redan kontaktat försäkringsbolaget för att kunna göra en skadeanmälan, men kände inte till detdär med bestående ärr.

Jag hoppas iofs att det ska läka fint. Halva såret ser relativt bra ut medans andra halvan glipar. Vi får se hur det blir!
 

och du...

Skrivet av  B
dom tittar på ärret tidigast efter 2 år efter skadetillfället så byt inte försäkringsbolag under tiden...ärr i ansiktet kan man nog få mycket pengar för...
 

Man kan...

Skrivet av  Ka
...få såret limmat om man begär det. Det blir mycket mindre ärr då. Tyvärr kostar detta kanska mycket pengar så det är sällan man blir upplyst om den möjligheten.
 

Artiklar från Familjeliv