Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

MUC-undersökning

Skrivet av Ia
Skrev här för ett tag sen och frågade om detta. Vår dotter är ett år och har haft en urinvägsinfektion, har gjort njurultraljud som var bra och äter nu förebyggande penicillin. Idag fick vi kallelse till MUC på Huddinge Sjukhus och där står att hon ska få lokalbedövning i form av gel. Läkaren som skrev remissen sa att hon skulle bli sövd och inlagd under dagen men det ska hon inte. Vet ni om man brukar ge lugnande på andra sjukhus? Har dessutom hört att det finns någon annan undersökning som man kan göra istället som inte är så jobbig, någon som vet?
Svar på tråden: MUC-undersökning

MUCG...

Skrivet av  Carina
har min son gjort ett antal gånger. Det går till så att man sätter en kateter i urinröret och fyller urinblåsn med kontrast. Man lokalbedövar med gel.
Han fick inget lugnande eller blev sövd. Själva undersökningen tog allt som allt 1/2 timme. Man kollar nämligen så att all kontrast har blivit utkissat!
Han var 3 månader vid 1:a MUCG och 7 år på den sista!
 

Hej!

Skrivet av  Ia
Tack för svar! Tycker du att undersökningen har varit någorlunda "human"? Min svägerskas dotter har gjort en sån undersökning och enligt henne var den hemsk, det är därför jag är orolig. Jobbigt för din son förresten att ha fått göra den så många gånger.
 

Hej!

Skrivet av  Carina
Hej!

Om något gör ont vid undersökningen så är det när dom sätter katetern. Men det som är jobbigast för barnet är nog att det måste ligga still...alltså måste man ju hålla fast barnet. Eftersom min son har gjort undersökningen så många gånger så tycker jag att jobbigast var det när han var 1,5 år - 4,5 år. När han var under året så protesterade han inte och sedan var han så stor att man kunde föklara för honom.
Undersökningen är absolut human....men det är ALLTID jobbigt när det gäller ens barn.
 

Artiklar från Familjeliv