Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kli i rumpan

Skrivet av Carro
Min son är 2½ och klagar ofta på att det kliar i rumpan. Han kliar sig även ofta långa stunder. Detta har hållit på säkert ett halvår om inte mer...

Först trodde jag bara att han "kommit på" att det fanns ett litet hål därbak man kunde pilla på, men nu tror jag verkligen att det kliar på honom. Han säger även att det är "längst där inne i hålet". Verkar alltså inte vara ytligt.

Självklart har jag kollat efter mask flera kvällar, men aldrig sett några. Var till läkare för ett tag sen som heller inte hittade nåt. Det gjordes inga fler undersökningar än det.

Nån som har en idé om vad det kan vara?
Svar på tråden: Kli i rumpan

Är det så att....

Skrivet av  9598
han är förstoppad ibland, eller bara väldigt hård i magen? För isåfall kan det vara att han har små sprickor i ändtarmen. Det både svider och kliar. (finns salva mot det)
Har det inte gått över inom kort bör du nog söka hjälp igen. Lycka till.
 

Nej...

Skrivet av  Carro
... han är aldrig förstoppad. Men jag känner igen det du berkriver då jag själv fått hemorojder/sprickor efter båda mina förlossningar... :(
 

Det

Skrivet av  lalla
kan vara mask ändå trots att ni inte sett någon. Min dotter har haft mask ett par gånger och jag har bara sett en mask en gång.

Sätt på honom mörka kalsonger och kolla om det blir något vitt i dem på kvällen då de kläcks. Äggen och maskarna är vita, så det ser ut som vita hudavlagringar i byxorna om han har mask. Medicin finns receptfritt på apoteket.

Annars kanske det hjälper om du smörjer in honom då det kan bero på torrhet och sår.
 

Mask

Skrivet av  Ullen
Jag skulle gissa på mask ändå. Våra killar har ofta det utan att vi ser några maskar. De är väldigt snabba på att krypa in i ändtarmen så fort det kommer ljus mot analöppningen. Prova med det receptfria Vanquin från apoteket. Strunta i att det står att hela familjen ska behandlas, det behöver ni bara göra om han eller någon annan i familjen snart får mask igen.
 

Artiklar från Familjeliv