Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

smittorisk magsjuka

Skrivet av thess
hur brukar man resonera, när är det okej att gå tillbaka till jobbet igen efter magsjuka? Har en tjej som precis klev in här och har varit dålig i lördags...kan hon fortfarande smitta? (vi sitter i samma rum). Är dödsskraj för att jag ska bli sjuk! Vill gå hem!
Hon blev antagligen smittad av sin son som var sjuk i torsdags natt..är inkubationstiden väldigt lång på magsjuka generellt?
Svar på tråden: smittorisk magsjuka

lite olika men man brukar rékomendera

Skrivet av  mandelblomman
en dag hemma efter sista kräkningen/diareen, alltså en dag hemma då man kan äta och dricka som vanligt.
Sedan finns Calici o Northwalk det är dessa som man brukar benämna som vinterkräksjukan i tidningarna och de smittar i regel tre dagar efter sista kräkninge/diaren.
Men vanlig magsjuka alltså en dag, den regeln brukar de flesta skolor o dagis hålla sig till.
 

72 timmar

Skrivet av  Å
efter sista kräkning om man vill vara 100% säker på att inte smitta någon annan. Det är vad som gäller om man arbetar på sjukhus. Oftast brukar det räcka med 48 timmar, om det inte är som vinterkräksjukan som härjade förra året, där krävdes 72 timmar om man ville vara säker enligt vår barnläkare. Jag som har magsjukefobi går alltid efter 72 timmar vilken sort det än må vara för att vara säker. Så var din arbetskamrat dålig i lördags så borde hon faktiskt smitta i dag.
 

jag jobbar på sjukhus o så har vi inte....

Skrivet av  mandelblomman
förutom då vinterkräksjukan härjar, vanliga magsjukor ett dygn enligt infektion!
 

men

Skrivet av  thess
hur skiljer man på "vanliga" magsjuka och vinterkräksjukan?
 

jag lovar...du märker....

Skrivet av  ...
om du har vanlig magsjuka, den brukar ju hålla i sig nåt dygn.
en vanlig magsjuka är smittofri så fort du slutar kräkas.

vinterkräksjukan håller isig 2-3 dygn, du både skiter och spyr ner dig, mycket.....
där räknar man med att man är smitt fri efter 2 dygn!
 

så om man

Skrivet av  thess
kräkts och skitit intensivt i 4 timmar är det mer troligt att det är vanlig magsjuka?
 

Hej thess!

Skrivet av  ...
om du inte har bökat ur dig nåt mer ur båda ändor så är det nog vanlig magsjuka!!!
 

Artiklar från Familjeliv