Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Virusprickar??? LÅNGT!

Skrivet av Cathis m. Didrik 22/8
Hej!
Är lite bekymrad över vår snart 5 månaders gamla son.

Han har en rejäl förkylning med hosta, den har han haft sedan den 3/1. På trettondagsafton tyckte vi att han var bättre och gick ut med honom. Som högst hade han haft 37,8 i temp.
Innan han skulle sova för natten tyckte jag att han var lite varm, tog tempen 38,3 och upptäckte att han hade prickar på magen - bara nedanför bröstet. Inte jätteröda och många , men allt väl röda och små.

På morgonen var febern borta och prickarna var som "torrfläckar". På kvällen fick han feber igen 37,9 och röda prickar.

Var på BVC och visade upp prickarna, som då bara var torrfläckar. BVCtanten trodde att det var virusprickar eller möjligen vinterhud. Men kan de försvinna och sen komma på kvällen? Och om det vore vinterhud så borde prickarna vara där konstant?

Jag trodde i mitt stilla sinne att det var värmeutslag, men det kan det ju knappast vara eftersom de endast uppträder starkt på kvällarna och då i samband med lite feber. Igår var prickarna ovanför bröstet och inte så starka på lilla magen.

De verkar inte klia på honom. Han är glad och pigg som vanligt trots hosta, snuva och prickar.

Mamma säger att det kan vara matutslag. Han får inga omedelbara reaktioner efter puré och gröt, har inte ont i magen, äter som vanligt... Har uteslutit vissa fruktpuréer för att se om det är de som spökar, men om det skulle vara det så skulle han väl inte få förhöjd temp?

Vi har hund, katt och hästar. Men vore han allergisk mot dem så borde han väl få prickar överallt? Och är han inte för liten för att visa reaktion?
Ingen i min mans eller min släkt är allergiska.

Jag har smörjt magen med Miniderm.

Känner mig faktiskt lite orolig över detta. Varför får han feber bara på kvällen?
I morse hade han 37,7 i morgontemp och nu på kvällen hade han 37,9. På dagen idag hade han 36,9 och det är väl ingen feber? Tar tempen i rumpan på honom och den borde ju visa korrekt, man skall väl inte dra från eller lägga till något på sådana termometrar?

Jättetacksam för svar.

Orolig mamma.
Svar på tråden: Virusprickar??? LÅNGT!

Hugo verka ha samma

Skrivet av  Hugo pugos mamma
Skrev ett inlägg ovan om Hugo som verkar ha lika som din son. Hugo har också många prickar överallt. Han svettas en massa på kvällen när han ammar och har då troligen lite feber som sedan försvinner. Han hostar ofta, även i sömnen. Det vlir inte bättre. Imorgon ska vi på 6-månaderskontrollen och då tänkte jag fråga.
 

Vanligt m virusprickar

Skrivet av  Mamma o doktor
Hej! Oroa dig inte! Så länge han verkar må bra är det ingen fara. Virusprickar är jättevanligt hos småbarn o det kan även vara så att han får prickar av värmeökningen i sig (får jag fortfarande trots att jag är vuxen så fort tempen höjs ngt). Sedan kan man ju säga att de små varierar mer i temp än vi så upp till 38 grader kan de mkt väl ha o inte ha feber. Barnprickar är hopplösa att bedöma men de som är farliga känner man igen mkt lättare. Gå på allmäntillståndet! Om det är ngn mat som är orsaken komer de ju inte att försvinna så då får du ta dig en ny funderare. Lycka till
 

Tusen tack för svar!

Skrivet av  Cathis m. Didrik 22/8
Men vad är virusprickar för något? Och hur länge kan man ha sådana?

Han mår ju bra, äter och verkar nöjd. Men jag är förbryllad över att hans temp alltid är så hög på kvällen.
Nyss hade han 37.9, är inte det feber? Prickarna är inte lika ilsket röda idag i alla fall.

Hostan verkar inte ge med sig heller!

Hur vet man om det är smittsamt? Han harju haft det ganska länge nu. Tycker att det är svårt att veta när man skall hålla sig inne och inte.

Kan jag ta ut honom i vagnen på promenad (1-1½ timma) om han har runt 37,7-37,9 i temp?

Hu vad det är svårt det här!


 

Några svar...

Skrivet av  Elin
Virusprickar är som det låter - utslag som orsakas av virus. Det finns mängder av olika sorters virus, och vissa av dem ger utslag, men de allra flesta är helt ofarliga och försvinner efter ett tag. Min son hade en sorts virusprickar en gång och de höll i sig i ca 10 dagar. Han hade inga besvär av dem, ingen klåda eller så.

37,9 i kvällstemp är inte mkt feber på småbarn, och att ta ut ett barn på promenad som har runt 37,7-37,9 är ingen fara. Man kan även ta en promenad med barn som har högre feber, men lite beroende på vad det är för väder förstås.

De flesta virusinfektioner smittar som mest precis innan de bryter ut samt de första dagarna.

Min erfarenhet av barn med hosta är att det kan hålla i sig i flera veckor. Men märker du att hostan blir värre och inte bättre med tiden så är det nog bra om en läkare tittar på honom för att se om han behöver någon medicin. Men annars är mycket vätska, och gärna stark röd saft, bra mot hosta.

Hoppas han kryar på sig snart!
 

Tack snälla! Igår kväll 39,3

Skrivet av  Cathis m. Didrik 22/8
Igår vid 22:00 tiden hörde jag att han vaknade och sprang upp i vårt sovrum. Då hade han kräkts ner hela sig. Han hade mjölkkräks precis över hela huvudet, i ögonen, öronen - ja överallt. Lille stackaren. Tog tempen på honom och han hade 39,3. Han bajsade också löst - lite grönaktigt och slemmigt.
Gav honom alvedon och ringde till sjukvårdsupplysningen. Hon tyckte att jag kunde avvakta natten vilket jag nu har gjort. Han vaknade vid 03:00 och var återigen brännhet. Han hade 39,2 i temp. Han fick ett par tsk vätskeersättning. Somnade om och vaknade vid 06:00. Vi blandade babysemp på vätskeersättningen och gav honom. Den har han behållt. Vid 06:00 hade han 37,9 i temp. Sov vidare till 09:30 och då vaknar han med 39,2 i temp. Han har ätit 150 ml och hittills behållt detta.

Vet inte om det kan vara så att han har svalt massor av slem och att det var därför han kräktes?

Har fått tid hos distriktläkaren i eftermiddag.

Min stackars lille plutt. Fy så jobbigt det är när de blir sjuka. Mammahjärtat gör ONT.
 

Stackars liten!

Skrivet av  Elin
Nä usch, inte är det kul att se sitt barn må dålig. Hoppas det gick bra hos läkarn. Ja, kräkas kan små barn göra av olika anledningar, både av slem, hosta, hög feber och magsjuka.

Hoppas han snart blir bättre.