Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När måste sår sys?

Skrivet av Svårt att veta
Vår son (2 år) ramlade för några veckor sedan och slog ett litet jack i bakhuvudet, det blödde bara lite grann så vi rengjorde det och hans pappa virade ett bandage, som dock drogs av ganska snabbt... Efter lång tid ramlade sårskorpan av och det visade sig att han har ett ca centimeterlångt ärr kvar. Kanske borde vi åkt in till jourläkarcentralen och fått såret ihopsytt, men det är så dags att vara efterklok nu. Kan vara bra att veta till en annan gång! Mandelblomman eller någon annan sjukvårdsutbildad -/kunnig, kan inte ni svara?
Svar på tråden: När måste sår sys?

fast ärr får du ju även om du syr

Skrivet av  mandelblomman
Limmar man eller tejpar kan man få lite snyggare ärr, men sitter det inte i ansiktet är det ju ingen stor skada skedd om ärret inte är "perfekt"
Det är svårt att säga så här på nätet, men ett glipande lite djupare sår behöver ju sys.
Eller om man inte får stopp på blödningen så klart.

Det låter i alla fall som ni bedömde det helt korrekt eftersom det läkt o skorpan ramalt av, ingen infektion fick ni i det heller.
Jag skulle personligen inte utsätta mina barn för att sy om det nu lika gärna kan läka läka i hop själv o inte satt i ansiktet.

Sitter såret över ex en led så kan man behöva sätta något stygn bara för att få det att läka i hop bättre då det "öppnar" sig lättare då man böjer det.

Hoppas du fick någon klarhet!
 

sår i huvudet sys sällan

Skrivet av  Ullen
När vår yngste slog upp ett ca 3 cm långt jack i huvudet i somras åkte vi in till akuten. De limmade såret (finns något nytt "sårlim") och sa att sår i huvudet på barn syr de sällan, eftersom det inte brukar spela någon roll om de har ärr där, det syns ju inte under håret.
 

Tack snälla Mandelblomman och Ullen!

Skrivet av  Tacksam för svaren
Känns skönt att höra att vi troligen gjorde rätt och så vet vi lite vad man ska tänka på till nästa gång (hoppas förstås innerligt att han slipper skada sig fler gånger men är man en livlig tvååring så är man...)
 

Olika tror jag

Skrivet av  Annika m. Robin 20 mån & Michelle 3,10år
dottern trillade för några veckor sen i sängen och slog upp ett jack i hakan, jag kunde se fettvävnad i såret och det var kanske en 1,5cm brett och 4mm djupt.
Jag trodde att de skulle sy det på akuten för att det satt mitt på hakspetsen där huden rör sig ganska mycket.
Men en jättetrevlig sköterska tejpade såret med en 5-6 strips och satte på ett större plåster. Och pilliga dottern lät det vara kvar så det läkte ihop fint.

Sköterskan sa att hade de sytt så hade ärret blivit fulare, nu synns det som ett rött streck och känns lite hårt.