Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Flagnande hud på händer och fötter

Skrivet av Annie med A
Min femåring har sedan ungefär ett år tillbaka haft avlossnande hud på fingrar, händer och tår och fotsulor. Inget mellan fingar eller tår. Kan ibland se ut som man gör när man suttit länge i badkaret med det tillägget att huden alltså lossar så man kan dra av hudflagor.

Huden på fingrarna är nu väldigt tunn men han har inte ont av det. Fast vi har lärt oss att när det blir värre svider det, och precis när vi varit på gång att söka läkare så har det försvunnit. För att sedan komma igen. I handflatorna blir det som en liten upphöjning i yttersta skinnlagret som efter någn dag blir ett hål i så att man kan pilla bort hudflagor. Någon mm i diameter och uppåt tio st på samma hand ibland. Det är inget vårtliknande för det är bara luft under.

På fotsulorna har han ungefär samma, fast ibland så pass mycket att man kan dra bort långa skinnbitar.
Vi trodde först att det kunde bero på för täta skor, men eftersom det kommer oavsett om han har sandaler, är barfota eller har gympaskor så tror vi inte det heller.

Är det någon som känner igen det här och kan säga om det är något man bör uppsöka läkare för eller om det är något man kan åtgärda själva?
Svar på tråden: Flagnande hud på händer och fötter

Kortisonsalva kan hjälpa

Skrivet av  Ullen61
Våra söner har periodvis haft så också (och jag hade det som barn), liksom deras kusiner. Mild kortisonsalva kan hjälpa. Om han är besvärad av det tycker jag ni ska kontakta läkare, kusinen som haft stora besvär har fått särskilda salvor utskrivna (vet inte om det varit starkare kortisonsalva).
 

Men är det bra med kortison

Skrivet av  Annie med A
om huden är tunnare än normalt? Jag trodde att kortison gjorde att huden visserligen läkte men att den kan tunnas ut av sådana preparat.
En mild kortisonsalva kanske man kan pröva ändå, blir det värre får vi gå till läkare med honom.
Har ni fått någon förklaring på vad det kommer sig av?
Tack för ditt svar!
 

Även mildaste..

Skrivet av  Maa
kortisonsalvan ger lite tunnare hud, har vi märkt.
 

Inte för länge

Skrivet av  Ullen61
Det är inte bra med kortisonsalva under längre perioder, men 10 dagar i sträck ska inte vara någon fara. Behövs det längre tid än så tycker jag ni ska kontakta läkare.
 

Kan vara svamp

Skrivet av  Annapanna
Gå till doktorn och hör efter. Min son får ungefär det du beskriver på fötterna, mellan tårna. Vi brukar smörja ett par dagar med Daktacort som är svamp och kortisonsalva.