Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Testiklar som ej vandrat ner

Skrivet av Orolig mamma
Jag tycker att min 1,5 år gamla sons pung har blivit mindre. Nu när vi fått en son till som har en väsentligt större pung har jag börjat undra. Nu försökte jag känna om det finns några testiklar där men det verkar inte finnas några, inga jag känner i alla fall. Vet någon vad detta innebär, är det farligt, vad gör de åt det? Blir väldigt orolig.
Svar på tråden: Testiklar som ej vandrat ner

Min son har så

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
Det kände de redan på BB. Det bode dom ha gjort på din som oxå. Gå till barnläkaren o få det undersökt.
 

Adams pung...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... är mindre än normalt för där finns bara en testikel. När han var bebis upptäcktes det att den andra inte hade vandrat ner. Operation gjordes när han var 2½ år men ingen mer testikel hittades... så han har bara en. Har skrivit om det på hans hemsida om nån vill läsa:
http://sky.prohosting.com/adam1999 ("lite av varje" - "sjukhuset")

Om din son inte har några testiklar alls så borde det ha upptäckts redan när han var nyfödd. Men är du orolig och inte känner testiklarna där de ska vara så ta kontakt med bvc. Om en eller båda testiklarna inte är i pungen så opererar de.
 

ett tips

Skrivet av  nettis
Tänk på att känna efter testicklarna när pungen är varm t.e.x när sonen badar,det sa vår sons läkare till oss.Då känner man mycket lättare ifall det finns en eller två små kulor i pungen.
 

Artiklar från Familjeliv