Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En testikel har ej vandrat ner

Skrivet av Lite orolig
Hej ! Jag fick mitt andra barn i går och idag vid återbesök upptäcktes att ena testikeln ej vandrat ner. Vi skulle avvakta ett par dagar och sedan få en remiss. Finns det någon som vet vad som händer om den ej vandrar ner själv?
Svar på tråden: En testikel har ej vandrat ner

Det som händer...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... är att den opereras ner om den inte vandrar ner av sig själv. Har för mig att om den inte vandrat ner under barnets första år så är risken stor att operation behöver göras.

När Adam opererades gjordes ett litet snitt i ljumsken (det lilla ärret han har där syns knappt längre). I hans fall hittades ingen mer testikel, men hittar man den (vilket de oftast gör) så sys den fast nere i pungen.
 

har för mig...

Skrivet av  Carina
att man på sikt kan bli steril om inte testikeln vandrar ner i pungen, då det är för varmt i kroppen och spermierna klarar inte den höga temperaturen. Bra att de har upptäckt det på en gång, och grattis till sonen!
 

Det stämmer!

Skrivet av  Linda m Adam -99
Den testikeln som inte ligger i magen riskerar att bli förstörd eller få nedsatt funktion eftersom det blir för varmt. Men enligt den läkaren som opererade Adam så är risken för sterilitet förhållandevis liten om barnet har en "frisk" testikel i pungen. Om det är så att båda testiklarna inte vandrat ner är däremot risken för sterilitet ganska stor.
 

På tal om för varmt...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... så hörde jag en gång att nuförtiden då barn har blöja så pass länge (de slutar senare med blöjor än de gjorde förr) så ökar risken för pojkar att bli sterila eftersom det blir för varmt för testiklarna där innanför blöjan. Nån som vet om det är så?!
 

min son

Skrivet av  nettis
fick operera sig när han var två år,pågrund av att bara den ena testickeln vandrat ner.
Det var en liten operation och inget ont efteråt,dem sövde honom och snittade en liten öppning så dem kunde dra ner testickeln,nu går han på koll varje år,för att kolla att den är nere.
 

Artiklar från Familjeliv