Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det spel som ni någon gång...

Skrivet av Pernilla N
...går "tillbaka" till? Nya spel i all ära, utveckling, snygg grafik, utmaningar o.s.v. men finns det något (förmodligen gammalt) spel som ni då och då tar fram och spelar igenom?

Jag har några sådana och gjorde just detta nu i veckan. Spelet jag nu har en nostalgitripp med är "Theme Hospital". Jag kan inte hjälpa det men jag är hopplöst fast! *s* Ett annat som jag gärna tar mig en svängom med igen är t.ex. "Rollercoaster Tycoon".

Så...hur är det med nostalgin? :-)
Svar på tråden: Finns det spel som ni någon gång...

Nostalgi

Skrivet av  Tisse
Dem där titlarna kom ju i slutet på 90-talet och hör väl knappast till nostalgi.
Nostalgi är detsamma som atari, c64 och amiga :)
 

Oj oj...

Skrivet av  Pernilla N & Alice 011222
...jo det är klart, då kan vi ju snacka verklig nostalgi!

Vi har bl.a. en emulator på barnens dator så man kan köra de här C64-spelen så som Iceclimber o.s.v. Det är rätt kul :-)
 

Vilka atari, c64 och amiga

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
spel plocakr du fram och spelar nu för tiden då?
 

Hehe, du ska vi snacka titlar...

Skrivet av  Tomas
H.E.R.O. tycks bara jag komma ihåg och vad ni än säger så har jag förträngt Boulder Dash, men annars så Elite...det spelet kommer jag alltid sakna, kom några taskiga uppföljade på Amiga och PC som, tyvärr, var ruskigt buggiga.

 

Elite...

Skrivet av  Jörn
Det spelet satt jag med bokstavligen hur mycket som helst.

"Rekordet" är 28 timmar i ett sträck.
*Fick precis "Bergakungens sal" i skallen*
Dam dam dam dam dam dam da


 

ELITE

Skrivet av  Mackan
är väl något vi alla slet med dygnet runt på glada 80-talet ska nog fan gräva fram Amigan i källaren eller så spelar man Frontier vilka var det som köpte Elite2 när den komm efter alla år
 

Sherlock Holmes

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
se nedan samt gamla Super Mario och Zelda till NES är sådant jag gärna spelar om och om igen. Nya spel spelar jag knappt alls (förutom nya Zeldaspel såklart).
 

ärdet??

Skrivet av  Mackan
Nostalgi tveeeeeeeeksam *S*
men kanske hänger på olika åldrar
 

Beror väl mer på när man fick tillgång

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 22/12
till dator/tv-spel odl. Vi hade inte råd att köpa mig en C64, Amiga odl. när jag var ung. Så jag kom först i kontakt med datorer/tv-spel odl. ganska sent. Nostalgi betyder faktiskt inte urgammalt :-)

NE skriver: "nostalgi [-gi´] subst. ~n äv. ~en
ORDLED: nost-alg-in
• vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till ngt förlorat särsk. om längtan till vissa miljöer e.d.: femtiotalsnostalgi; intresset för folkmusik kan vara ett uttryck för ~; de gamla leksakerna väckte hans ~"
 

Sierraspelen

Skrivet av  Triel
King\'s quest, Space quest och Larryspelen är nostalgi för mig. Jag plockade faktiskt fram 8086:an ur garderoben enbart för att spela dessa spel för något år sedan.
 

Larry-serien...

Skrivet av  Dr Feelgood
..., Police Quest (de tidigare versionerna), Monkey Island-serien är alltid trevlig underhållning... Gamla hederliga Sim City dammar jag av lite då och då.
 

Artiklar från Familjeliv