Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyttig och god vegetarisk smörgåstårta.

Skrivet av S-J
Ang snacket nedan vill jag dela med mig av ett recept. Jag har knepat och knåpat för att få ihop en smörgåstårta som är både mager och lakto-ovo-vegetarisk. Och nu har jag fått snits på det tycker jag. varken tartexpastejen eller avocadon är magert i sig, men dels behöver man ganska lite för att få smak och dels så är t ex avocado ändå ganska nyttigt, i lagom mängd, trots den höga fetthalten på ca 15%.

12 bitar:

400 g ljust formbröd, kantskuret (jag gör eget, det man köper är något lite onyttigare)

röra: 200 g fettfri majonäs + 3 dl mager kesella + 4 hackade kokta ägg + 2 hackade gula lökar

fyllning 1: 1/4 av röran + 1 mosad avocado (har jag nyss lärt mig att tycka om *s*) + lite pressad citron

fyllning 2: 1/4 av röran + 1 dl (100 g) Tartexpastej med örter + 1 pressad vitlöksklyfta + 2 msk finhackad smörgåsgurka

garnering: tomat, gurka och sallad snyggt skurna
2 kokta ägg i t ex klyftor
citronskivor + dill
zucchini i snygga skivor

Det blev himla gott!!! Och bara ca 185 kcal per bit och 6,9 g fett, betydligt mindre än vanlig smörgåstårta.

Svar på tråden: Nyttig och god vegetarisk smörgåstårta.

Har någon testat:

Skrivet av  Lina
Kikärtspuré i smörgåstårtan som är vegetarisk? Det borde väl också fungera, men lite vitlök, örter, salt och så?

Det finns att köpa billig färdigpuréada kikärter på konserv här, så jag tänkte testa...
 

Det blir säkert gott.

Skrivet av  S-J
Det tror jag.. Testa gärna och rapportera till mig :0)

Tartexpastejen innehåller förresten jäst, vatten, palmkärnolja, solrosolja, potatisstärkelse, purjolök och örter, tomatpuré, havssalt och kryddor. Den har en fetthalt på 18% vilket ju inte är magert i sig. Därför äter jag den inte som den är på mackor t ex. Men här behöver man ingen jättestor mängd.
 

Hett tips till smörgåstårta!

Skrivet av  Joa VV
Ett bra tips till garnering är något som heter CaviArt/Kaviart/något liknande. Det är vegetarisk rom! Gjord på alger och smakar väldigt likt riktiga fiskägg. Finns i välsorterade mataffärer i hyllan där den vanliga stenbitsrommen finns. Finns både röd och svart!
 

Jag läste om den på Grönt är skönt...

Skrivet av  S-J
.. och har försökt hitta den. Den finns dock inte där vi brukar storhandla, och det är en stor MAXI-affär. Får väl leta vidare....

Har du en sån burk i närheten så du kan se näringsinnehåll i den?
 

Nej men det är magert!

Skrivet av  Joa VV
Det är min syster som är vegan som bruar använda den. I min butiksguide står att en förpackning, 100 g, endast är 0,5 point.
Hmmm... vi bor i Stockholm så det finns ett stort urval här av specialprodukter. Hoppas att du hittar den!