Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Viktiga jag" och jordnötter

Skrivet av paulina
"Viktiga jag" skrev tidigare:
"Idag har jag iallafall småätit NYTTIGT. Vi har nämligen en skål jordgubbar i kylen, dessutom har jag ätit jordnötter, är inte det otroligt nyttigt???"

Jag blir lite förvånad över att ingen reagerat över det...
Jag har absolut för mej att jordnötter räknas som nånting jätteonyttigt ur viktminskningssynpunkt! -oj vilket långt ord det blev!:)
Enligt min kaloritabell innehåller 100g jordnötter, 585 kcal, 55g fett, 10 kolhydrater.
Jämför med tex, ren ljus choklad 100g
580 kcal, 35g fett, 51,7 kolhydrater
Däremot innehåller 100g (2 dl) jordgubbar bara
40 kcal,0,6g fett 7,3 kolhydrater. Så det är ju toppen att äta!
jag vill inte kritisera men ville bara berätta så att du inte tror att du äter jättenyttigt å så går man inte ner i vikt i alla fall...
Eller är det så att många äter jordnötter???

kram till era alla underbara personer som finns här inne på sidan!
Svar på tråden: "Viktiga jag" och jordnötter

Är det inte skillnad på...

Skrivet av  Margut
... jordnötter och jordnötter? Jag menar, om man äter färska jordnötter som man skalar (eller vad det nu kallas) själv så blir ju det inte lika fett som om man köper salta jordnötter!
Men nötter över huvudtaget är väl inte så bra att proppa i sig mängder av om man vill gå ner i vikt.
 

Men...

Skrivet av  LenaP
...jag har för mig att Jordnötter har ett lågt GI-värde (Glykemiskt Index) eller är det jag som är ute och cyklar nu?
 

Du cyklar

Skrivet av  93:an
inte. Det stämmer att jordnötter har lågt GI.
 

GI

Skrivet av  paulina
Paulun säjer:
GI säger egentligen bara hur snabbt ett visst livsmedel höjer blodsockret och ingenting om dess kvaliteter i övrigt. Jordnötter ger kolhydrater med lågt GI, men det höga fettinnehållet gör nötterna ändå till ett olämpligt livsmedel om du vill komma i form. Det finns fler liknande exempel, t ex grönsaker som ofta ger snabba kolhydrater, men ändå hör till det bästa man kan äta. Tänk därför förnuftigt och lär dig mer om GI.
 

men jag har fått rådet.....

Skrivet av  barbamamma *som kör både vv och hv*
....att äta ca 3-4 msk jord-nötter/dag för att jag har stått still med min vikt dom senaste 4 månaderna.

Pendlar mellan 90-91 kg. Då sa en vv-konsulent åt mig att äta jord-nötter för jag fick i mig för dåligt med fett.

 

nej, för lite fett..

Skrivet av  paulina
är inte heller bra för viktminskningen!
Och då är det nog ett bra (och gott:) ) alternativ att äta lite jordnötter1 Men om man sedan tidigare äter för fet mat och går upp i vikt av det. så får man nog tyvärr hålla igen på jordnötterna!
Det är som med det mesta...man kan äta allt.. men inte jämt!