Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

¤NillaN m. Maddis-99 & Lulle-03*cb 8/15¤

Skrivet av Maroll *cb*
Svarar här om ketosis. Men först, GRATTIS!!! 3 kg är ju kanonbra. Och vad duktig du är så har klarat dig så här långt, det är ju första veckan som är jobbigast.

Men så till ketosis.
När man äter få kolhydrater (mindre än 50 gr per dag) så producerar kroppen ketonkroppar (ur kroppens fettlager), dessa är till för att förse viktiga organ(ex hjärnan) med energi. Keton-ämnen har ytterligare en funktion och det är att skydda muskelmassan. För när man går på VLCD så förlorar man inte bara fett utan en del är också muskelmassa, när det gäller CB så är det ca 20 % av den totala viktiminskningen som är förlorad muskelmassa.
Dessutom så fungerar ketonkropparna aptitdämpande och hungerkänslorna minskar rejält och så småningom försvinner dom helt. Man får typ ställa klockan för att komma ihåg att äta sina CB-påsar eftersom man inte är hungrig. Suget försvinner också.

Men vad är det nu som kan få dig ur ketos?
Ja det är lite olika ifrån person till person, men det sägs att ju mindre man väger desto känsligare är man.
Ex. på sånt man ska undvika i början och sedan testa sig fram kan vara
- gurk- och citronvatten
- Smaksatt mineralvatten
- Lightläsk
- Fun-light
- Sötningsmedel
- Mjölk i kaffet

Om man blir akut hungrig kan man först prova med att dricka naturellt mineralvatten. Hjälper inte det så är det okej att äta 100 gram tillagat högvärdigt protein (kycklingfilé, fisk, räkor mm.) Frukt, grönsaker och andra livsmedel som innehåller kolhydrater. Inte för att Cambridge Kuren rekomenderar det så är det även okej att äta fett t.ex iform av hemlagad bearnaisesås utan att gå ur ketosis. Fast då kommer kroppen att ta utav kostfettet för att göra ketoner.
Svar på tråden: ¤NillaN m. Maddis-99 & Lulle-03*cb 8/15¤

oops en ofullständig mening..

Skrivet av  Maroll *cb*
Frukt, grönsaker och andra livsmedel som innehåller kolhydrater ska man undika helt och hållet. Och när man sedan börjar äta igen så är det VIKTIGT att man äter väldigt försiktigt med kolhydrater i början.

Jag vet, jag gick upp 7 kg på 3 veckor när man jag började äta igen. Fast då tillhör jag ju dem som är missbrukar kolhydrater.
 

Artiklar från Familjeliv