Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!!!!!!!Helena!!!!!! Kopierar mitt förra inlägg =:)

Skrivet av Tant Eva = Klassens Clown
Eftersom jag skrev så himla mycket (intelligent och genomtänkt som vanligt) så kopierar jag in det igen.

Mjuka Helena! (2004-01-28 10:39:43) + -

Hej och välkommen! Hoppas du hittar det här för ditt inlägg hade hamnat en bit bak så jag flyttar upp svaret ... Det går undan här inne ... =:)

Först tycker jag det är jättesvårt att råda en människa om hur mycket hon "bör väga". Speciellt eftersom dom flesta strävar efter ett ideal som jag tycker är på tok för magert ... =:) ... Men börja med att gå ner till kanske 70 och känn hur det känns.

Sen tips för att komma igång. Det är ju inte lätt med ett hektiskt liv. En del väljer ViktVäktarna, en del pulver, en del tar hjälp av datorn med Hälsovakten eller Aftonbladets Viktklubb. Själv har jag använt Hälsovakten och tyckte den var bra, men nu mera kör jag efter det sunda förnuftet. Det brukar innebära att man inte går ner så fort, men man ger kroppen en chans att hinna med. Vilket sätt som är bäst för dig vet jag inte, men det är ju en klar fördel att det sunda förnuftet är gratis ... =:)

Jag vet inte hur mycket du kan om mat, kost, motion och näringslära. Ett tips kan vara att gå och låna en bok på bibblan och läsa lite om vad som är nyttig mat osv. En bok som är enkel o lätt att ta till sig är "Vad ska jag äta?" av Inger Andersson m.fl. utgiven av ESSELTE. Kunskap är en bra makt att ha när kroppen skriker efter godis ... =:)

Sen några tips vad gäller maten. Försök att laga så mycket som möjligt själv och undvik hel- och halvfabrikat. Jag vet, skitsvårt, när man ska hinna jobba också. Men ta dig tid en gång när du handlar, lämna ungarna hemma om du har möjlighet och gå själv. Läs på förpackningar, välj det bästa alternativet. Leta nyckelhål. Fullkorn är bättre än vitt bröd. Lite socker är bra osv. Sen rekommenderar inte jag light-produkter med fusksocker i, men det är min personliga åsikt ... =:)

Grönsaker! Massor! Köp hem flera sorter. Ät halva tallriken med grönsaker. Lägg upp grönsakerna först på tallriken, täck halva, sen får du inte plats med så mycket annat ... =:) ... Köp dom grönsaker du tycker om, köp flera sorter. Djupfrysta blandningar är jättebra att ha hemma. Några minuter i mikron och dom är jättefina. Jag serverar oftast 3 olika sorters grönsaker i separata skålar, det för att min son är inne i en lite petig period, men om jag inte blandar ihop grönsakerna till en sallad så har jag i alla fall en chans att han får i sig nånting ... =:)

Gillar du frukt? Köp hem och ta när du blir sugen. Själv är jag ingen fruktälskare tyvärr.

Till sist det tråkiga: motion. Ju mer du rör på dig, desto mer förbränner du. Det är den enkla tråkiga lösningen. Är själv värdelös på det, men försöker att gå så mycket som möjligt i dagliga livet. Som i dag t ex gick jag hem från tandläkaren (30 minuter) i stället för att åka buss (20 minuter). Sån enkel vardagsmotion är i alla fall bättre än inget!

I korthet: Kunskap. Nyckelhål. Grönsaker. Frukt. Motion. Och det viktigaste av allt: stöd och hjälp av dom andra här på Viktsnack (även kallat Biktsnack här hemma ... *s*)
Svar på tråden: !!!!!!!Helena!!!!!! Kopierar mitt förra inlägg =:)
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv