Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!!!Mummlan!!! (oj det blev lite långt)

Skrivet av Tant Eva *+10,7 kg mål*
Nu har jag tittat lite på din matlista. Tänkte bara kommentera lite.

Äter du inga grönsaker? Eller skriver du inte upp dom bara? Jag äter minst 3 sorters grönsaker till lunch och middag. Halva tallriken. Det mättar jättebra.

Mycket rött var det ju också. Du spårar ur på kvällen verkar det som? Vad beror det på? Är du hungrig? DVS: har du ätit för lite på dagen ... eller ätit fel? Eller är du bara sugen? Eller är det en ovana du har? Jag har själv haft väldigt svårt att låta bli att äta framför TV:n, trots att jag tidigt förstod att det bara var en dålig vana. Jag kunde vara proppmätt, men satte jag mig framför TV:n så skulle det ätas!

Sen vet jag ju inte vad du väljer för märken och så när du handlar, men jag tycker det verkar vara mycket mat som kan vara väldigt onyttigt. Som korv, köttbullar, bacon osv. Letar du nyckelhål i affärerna? Kassler, rökt skinka, kyckling är exempel på magra och bra alternativ i kött- och charkdisken.

Ser att du har vanan att laga mat till middag så du får mat över till lunch dagen därpå. Det tycker jag är jättebra. På så vis blir det snabbt och enkelt att fixa lunch!

Till sist: läsken. Det är inte bra. Förut en gång när jag fick ett ryck så slutade jag att dricka läsk helt och hållet, men struntade i att ändra mina matvanor. Och jag gick ner 3 kg på en vecka!!! Läsk är en stor bov när det gäller övervikt! Nu dricker jag ju inte light-läsker (undviker allt med fusksocker) men jag vet att det finns många som blir väldigt sugna på onyttigheter efter dom druckit lightläsk.

Hoppas du inte tycker jag "hackar" på dig nu, det är inte meningen. Jag ville bara hjälpa dig med mina åsikter som din matlista. Fråga om det är nåt du undrar över. *kram*
Svar på tråden: !!!Mummlan!!! (oj det blev lite långt)

Har ej läst din matlista men...

Skrivet av  Ä~tina*pausar i cyklingen/pluggandet*
...storkok tycker jag är perfekt.

Ang läsken som Tant Eva skriver så gjorde jag så att jag en gång höll upp tre månader och det gick jättebra (innan drack jag litervis/dag=köpte billiga burkar röd cola i "invandraraffärerna")men som sagt sen vart det broms på det och när jag började tänka på vikten sa jag (forna lighthataren) att ska jag ha läsk får det vara light.
Nu dricker jag mest vatten.

KRAM!!Var rädd om dig Mummlan.
 

Nu har jag läst resten =:)

Skrivet av  Tant Eva *+10,7 kg mål*
och såg din långsiktiga plan. Jättebra! Att du tänker långsiktigt menar jag. Blev så full i skratt när du skrev att du tenderar att planera mer än agera, gissa om jag känner igen det där. Vet inte hur många olika dieter jag planerat, kört nån vecka eller två och sen bara ... *pooof* (och allt annat jag planerar för den delen!

Har du sett den där boken "I form för livet" av Camilla Porsman. Jag har inte läst den än, bara bläddrat lite, men det är i alla fall en bok som ger en nya små utmaningar varje vecka för att nå en bättre hälsa. Läste första kapitlet och där säger hon att om man inte mår 100% ok så ska man vänta med att köra i gång med boken, det är därför jag har lagt den åt sidan. Tänkte börja med den på sommarlovet, med förhoppningen att min depression ska vara bättre då.

Men jag tänker i alla fall envisas med att tjata om grönsaker. Fördelen med grönsaker är att det mättar så vansinnigt bra. Finns det ingen grönsak du tycker om? Det är ju bättre att äta det du gillar än inget alls. Är ju själv värdelös på att äta frukt, men har nu hittat några jag gillar. Physalis t ex så då får det bli det, fast den är dyr. Min favoritgrönsak är paprika, så det äter jag nästan varje dag. Så älskar jag att äta såna där frysta blandningar man köper. Dom blir ju så himla goda om man kokar dom i mikron.

Och så igen till sist: Lägg in att du ska sluta med läsk i din planering. Läsk är flera kilo om året! (försöker komma ihåg den där siffran jag läste i nån tidning nyss, men den är borta. ska se om jag hittar tidningen)

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv