Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!!maria65a!!

Skrivet av Tant Eva
Också saxat från iform.se ... är det här bättre? Jag tyckte i alla fall att det var intressant, men jag är ju inte lika insatt som du, min lilla fettbrutta!

Syntetiskt fett - farligare än omättat fett
De varma popcornen direkt från mikrovågsugnen kan vara en fettbomb av det värsta slaget. Nu varnar forskare för att det syntetiska fettet, som också finns i en mängd andra matvaror, hotar vår hälsa.

Ett verkligt farligt sorts fett gömmer sig i några av de godsaker vi unnar oss: Pommes frite, kex och wienerbröd är fulla av det och en lömsk källa är de läckra popcorn vi poppar i mikrovågsugnen.

Skurken heter syntetiskt fett - ett konstgjort fett som försvagar vårt immunförsvar, ger oss mer av kolesterolet som är så onyttigt för oss och som om inte det vore nog så sänker det mängden nyttigt kolesterol i blodet.

Det syntetiska fettet finns i många av de livsmedel vi äter varje dag: Tekakor kan t ex vara rena bomberna av syntetiskt fett. Detsamma gäller kakor från såväl stormarknaden som bagaren. Ja, t o m halvfabrikat som såser, buljongtärningar och risblandningar kan innehålla stora mängder syntetiskt fett.

Tidigare var också vanligt margarin fullt av det farliga fettet, men tillverkarna har börjat framställa konstgjort fett som är helt fritt från syntetiskt fett. Och margarin utan syntetiskt fett är inte det sämsta. Det är i alla fall nyttigare än smör.

Ökar risken för hjärtsjukdomar
Utmaningen är inte enbart att äta mindre fett. Nu handlar det i stället om att kontrollera vilken typ av fett vi stoppar i oss: Om det är bra, mindre bra eller rena katastrofen.

Fett som är rikt på mättade fettsyror (som tex kött, mjölkprodukter, ägg, kokosnötter och palmolja) ökar mängden av det farliga kolesterolet i kroppen och även risken för blodproppar.

Trots detta visar ny amerikansk forskning att det är det syntetiska fettet vi ska akta oss för - det är långt värre än det mättade fettet.

I en stor undersökning jämförde forskarna vad 80 000 kvinnor åt och vad de blev sjuka av. Forskarna kom fram till att om man ersätter så lite som två procent av kostens omättade fettsyror - ca fyra gram om dagen - med syntetiskt fett ökar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar med hela 53 procent.


Ökar det farliga kolesterolet
Vad som gör det syntetiska fettet så farligt är att det både ökar mängden av det skadliga LDL-kolesterolet, liksom minskar mängden av det goda HDL-kolesterolet. På detta sätt ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar markant. Dessutom upptas syntetiskt fett av kroppens celler och gör det svårare för dem att tillgodogöra sig viktiga näringsämnen och vitaminer i kosten, vilket i slutänden försvagar immunförsvaret.

Forskarna anser också att det syntetiska fett som finns i gravida kvinnors mat har en hämmande verkan på fostrets vikt. Och barnet kommer inte undan efter födseln heller: När mamma äter mat med syntetiskt fett och samtidigt ammar får barnet också i sig det farliga fettet.


Svårt att undvika
Givetvis vore det bästa om man helt kunde undvika syntetiskt fett. Men till skillnad från mättade fettsyror så anges sällan syntetiskt fett i en produkts varudeklaration. De måste inte redovisas och med tanke på det syntetiska fettets dåliga rykte kan man nog inte förvänta sig att tillverkarna tänker börja skylta med det.

Kroppen protesterar inte
Det finns goda skäl till att det syntetiska fettet är populärt inom livsmedelsindustrin: Syntetiskt fett är billigt, det förlänger fettets hållbarhet, fettet får en bättre konsistens, det blir mindre temperaturkänsligt och dessutom fett som innehåller syntetiskt fett bättre att baka med.

Syntetiskt fett tillverkas genom en process som allas "hydrogenering" eller "härdning". De omättade fettsyrorna i vegetabilisk olja omvandlas till en fastare och mer mättad form - syntetiskt fett. Det sker genom att man tillsätter vätgas (hydrogen) i oljan, samtidigt som den värms upp och utsätts för tryck.

Processen ändrar fettets struktur, så att det blir onaturligt för människokroppen och inte lämpar sig för vår organism. Men kroppen klarar i alla fall att ta upp syntetiskt fett.
Det är just det som många forskare pekar ut som det stora problemet: Kroppen protesterar inte mot det farliga fettet, trots att den borde göra det.
Svar på tråden: !!maria65a!!

Bättre :-)

Skrivet av  maria65a
Mycket bättre! Synd att goda Digestivekex innehåller härdat fett...
Tror att många inte känner till farorna med just transfetter och det är synd men det finns en gräns för hur mycket man orkar ta in av alla hälsoråd som det skrivs om! Tror att det kokar i folks huvuden av alla canceralarm och nya dieter som dyker upp på löpsedlarna med jämna mellanrum!
 

men.... POPCORN?

Skrivet av  La Strega (-3.4 av 59.9) HV Aktiv
Jag förstår av artikeln att det mest är micropop som är farligt...? Missförstår jag? Är det pga fettet inuti pappersförpackningen då??

Eller är det poppade popcorn i allmänhet?
 

mikropop

Skrivet av  maria65a
Mikropop är poppade i härdat fett, dvs en fettsort som man bör undvika. Popcorn på det stora hela är ok men dom bör vara luftpoppade, poppade i smör elller i vatten!
 

Precis

Skrivet av  Tant Eva
det märker jag på jobbet. Så fort man pratar om nånting som är onyttigt så är det ingen som bryr sig. Och jag kan tänka mig att dom som är nära 60 känner sig rätt trött på alla larm. Dom lär ju ha hört några dussin fler än vi som fortfarande är unga o fräscha ... =:)

Tog fasta på en grej jag hörde på Oprah en gång (är inte säker men jag tror att det var Weil som var där), att man ska tänka på hur saker ser ut i naturen och ju mer produkten man ska äta liknar det som växer/lever i naturen, desto nyttigare är den. Det tror jag på!
 

I love him!

Skrivet av  maria65a
Jag gillar Dr. Weil :-)
 

Artiklar från Familjeliv