Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!!!maria65a!!! Du är hemma!

Skrivet av Tant Eva
Jag har väntat på dig *s*

Hörrudu! Håller ju på med min GI-läsning och nu frågar jag dig alla dumma frågor jag kommer på *s*

När jag letat GI-recept på nätet har jag hittat sidor med low-carbrecept. Är nödvändigtvis alla low-carbrecept bra ur GI-perspektiv? Jag förstår ju att det blir lågt GI eftersom det är lite kolisar i, men i en GI-kost ska man väl inte undvika kolisar, bara äta "bra" kolisar? Fattar du hur jag menar?

Sen en till korkad fråga jag kom på i natt (avd. vad ska man tänka på för att somna): Kan man misslyckas och äta mat med för lågt GI? Jag har ju en tendens att överdriva saker för att vara på den säkra sidan och jag vet ju att t ex med VV så kan det lätt bli att man äter för lite fett. Om vi nu säger att jag helt skulle snöa in på att äta bönor i vinägrett så blir det ju lågt GI så det förslår, men kan det bli för lite?
Svar på tråden: !!!maria65a!!! Du är hemma!

amatörsvar:

Skrivet av  maria65a *i mål*
1: low carb är en extrem form av lågt GI men jag tror att om man tillsätter tex 1 dl fullkorn av något slag så har man en bra låg GI mat. Det är ju svårt att komma upp i större mängder kolisar om man inte lägger till något sädesslag eller mer frukter så då blir ju maten low carb istället för en mindre extrem GI-mat. Kombination är mitt mål för framtiden!

2: Om du tränar så kan du behöva få i dig saker med högre GI efter träning, speciellt om du tränar mer än tre gånger i veckan (*ref Paulun, Ät träna prestera) men om man ser till tex SBD eller Zonen så äter man huvudsakligen mat med låg eller mellan GI. Vår ursprungliga kost (om man läser om jägar/samlarkoster) innehåller ju inga snabba kolisar alls förutom honung och det åt man ju inte speciellt ofta. Jag tror att man lever bra på bönor i vinägrett en längre period (ur GI-perspektiv) om man nu vill *s* är det 49 kg du siktar på? ;-)

Har du läst Zonen? Du som gillar att läsa om kost, hur kan man leva utan att ha lite koll på allt????
Tips: http://www.drsears.com/drsearspages/
 

Ja men nu

Skrivet av  Tant Eva måste gå och diska nu
är jag ju kär i Fredrik Paulún och tänkte hålla mig till honom och Oscar de Hoog *s*

För mig är hälsoaspekterna han tar upp i Blodsockerblues viktigare än viktnedgången. Har varit lite nojig över potatisen, men nu pratade han om potatisens mättnadsindex o vips kändes det bättre när man får äta lite potatis ibland *s*

Åt havregryn med mjölk i morse. Det var första gången på länge, för jag brukar DRÄNKA det i socker. Nu har jag köpt Fruktos så nu kan jag äta det igen *s* Det är en jättebra frukost, lätt att göra och snabb att äta + att man är mätt läääänge.

Jag skulle aldrig klara mig på low-carb, det har jag ju försökt. Men jag gör så att jag sparar low-carb recepten också, men tänker på att äta dom med ris eller bönor till!

För att vara amatör kunde du mycket *s*
 

havregryn

Skrivet av  maria65a *i mål*
tänk på att det är ännu bättre att tillsätta en lite klick fett i havregrynsgröten! Kanske lite krossat linfrö går lika bra som lite smör?

jag är en pratglad amatör.

Såg att Paulun den elakingen var gift :-(
Och jag som nästan sparat mig *asg*
 

Ja och

Skrivet av  Tant Eva
Oscar är knappt lovlig *s*

Äter inte havregrynsgröt ... utan okokta havregryn i mjölk, det är tokgott! *s*
 

det är gott!

Skrivet av  maria65a *i mål*
jag brukar blötlägga dom dagen innan med torkad frukt och linfrö och så äter jag till frukost, fast inte nu när jag low carbar. Det är ju kanongott! fast ännu godare om man blötlägger i yoghurt, frysta blåbär, jordgubbar och klippta fikon och några russin lite hela linfrön och 1 msk linfröolja. Då är det drömfrukost på morgonen.

 

Artiklar från Familjeliv