Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Erfarenheter av Aftonbladets Viktklubb?

Skrivet av Amatea
God middag!
Är det någon mer än jag som är med eller precis gått med i Aftonbladets Viktklubb? Det skulle vara kul att höra hur ni tycker det funkar och hur många kalorier ni får äta? Själv *får* jag äta 1300 kalorier vilket är lite tycker jag; när jag gått ner i vikt tidigare har jag aldrig ätit under 1600. Med 1300 Kcal per dag tänker jag försöka gå minst 60 minuter per dag, annars känns det som om jag inte får äta nåt alls.

Jag ska förlora 15 kg på 18 veckor; låter det rimligt eller är det ett tufft program? Annars tycker jag Viktklubben verkar jättebra och jag tycker det är bara roligt att fylla i mat & motion och att planera vad jag kan äta :-)

Trevlig helg!
Svar på tråden: Erfarenheter av Aftonbladets Viktklubb?

Funkar bra

Skrivet av  Lilla G
Jag har varit med i VK sen i januari. Det blev en några aha-upplevelser när jag gick med, som jag inte upplevde med VV. Tex att frukt innehåller en del kalorier och så gillar jag att man får se ett diagram över hur man bör fördela protein, fett & kolhydrater.

Jag ska äta 1560 kal/dag. När jag jobbar är det inga problem att äta så mycket, men nu när jag är ledig och hemma äter jag ca 1000-1200.

Det är ingen omöjlighet att tappa 15 kg på 18 v. När man lägger om kosten går det ju oftast fort i början. Jag har väl insett att min smärtgräns går vid ungefär 3,5 kg/5v om jag sköter mig bra.

Nåt jag upptäckt med VK är att simma bröstsim är riktigt bra förbränning. Så jag försöker simma några gånger i veckan - vilket jag kommer ge upp om ett tag säkerligen för att det är så himla tråkigt att simma.
 

Vad lite kcal ni får äta...

Skrivet av  • Sandra VK •
.. Jag får äta 2420 kcal!! Men det är alldeles för mycket och oftast klarar jag inte att få i mig alla kcal utan ligger väl i snitt på mellan 1500-1900 kcal/dag. Diagrammet är jättebra tycker jag!
 

Låter tufft!

Skrivet av  Sterna
Att 1300kcal är tufft och i 18 veckor låter det än värre.

Ska egentligen inte klaga eftersom jag själv ligger på samma kcal-intag via VK men de dagar jag jobbar så går jag mycket och kan då lägga till ca 1000kcal och ändå gå ner i vikt.

Rör på dig MCYKET för kroppen behöver mat och magen lika så.
Känner du att det är jobbigt i början så ta 2kg på 4 veckor för att "vänja in" magen och sen 13kg på 13 veckor. Hamnar du på platå och känner att du inte orkar så gå över till "hålla nollan" några veckor tills du fått ny kraft så brukar kroppen även hänga med i nästa satsning. Låt det ta tid och ha inte för bråttom.

Jag har gått ner 33kg med VK på ett år.
Lycka till!
 

Bra tips

Skrivet av  Amatea
DET var ett bra tips, att *hålla nollan* om man känner att man inte orkar längre! Iaf jag kan känna om jag inte har karaktär att *nä, då struntar jag i allt och vräker i mig mat och ligger kvar på soffan för det är ändå kört* . Skulle jag känna så så ska jag välja att bara hålla vikten nästa gång; för då går man åtminstone inte upp. Tack för tipset!
 

Artiklar från Familjeliv