Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur värmer jag kokt ris enklast? Alltså

Skrivet av Sweet-lover-mot nyår o 5 kg mindre
igår hade jag satt på ris till hela familjen men ingen kom hem och åt så jag tänkte använda detta idag. Riset står fortfarande kvar i kastrullen. Man kan ju värma en portion i taget i micron men idag SKA hela familjen äta samtidigt och då blir det ju liksom kö till micron:) Något bra knep någon?
Svar på tråden: Hur värmer jag kokt ris enklast? Alltså

Såhär:

Skrivet av  sarizz *guldmedlem*
Lägg riset i durkslaget eller en stor sil som du i sin tur ställer i en kastrull med kokande vatten och låter riset ångas så det bir varmt.

Har du inte någon sil som passar ändamålet så lägg riset i kokande vatten och häll av efter någon minut, som om du skulle koka pasta.

Två saker:

Skrivet av  Icka
För det första: Ris blir fort dåligt, egentligen ska man inte äta uppvärmt ris. Har fått förklarat att det beror på att det finns så många ytor runt om där bakterier kan få fäste.

Men om du ska värma ris, så är det enklast att koka upp vatten, lägga riset i ett durkslag eller sil och slå på kokande vatten. Ev. hålla ner silen i en kastrull med kokhett vatten någon minut och sedan låta rinna av.

Det hade jag ingen aning om, kanske ska koka nytt?

Skrivet av  Sweet-lover-mot nyår o 5 kg mindre
Har absolut inte någon lust att få någon "usel bakterie" i mig:)

jag värmer

Skrivet av  bullen71
kokt ris och har alltid gjort. Jag värmer det i mokron och det går jättebra (bara enstaka portioner då) och jag har aldrig blivit sjuk. Jag kanske har en stenkista, men så funkar jag iallafall.
Åsa.

Kan du

Skrivet av  Lakritstrollet
inte värma allt ris tillsammans och sedan dela upp det.

Annars går det mycket bra att steka det varmt, blir gott tycker iaf jag.