Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu ger jag upp att leta via sök-hjälp tack

Skrivet av Collette
Visst var det så att VV har ändrat pointsen på Pasta ??
Vad är det som gäller nu ?
Och är det skillnad i P om man tar fullkorn, i sådana fall vad är det för P på det ??

Sedan makrill i tomatsås, vad räknar ni det som i P ? Jag har själv räknat ut med räknaren att min makrill från Ica blir 4 points /100 gr men det är 80 gr makrill i burken och 125 gr med tomatsåsen som man också tar. Hur skulle ni räkna där ??

Har verkligen försökt i 40 min att söka men det är så krångligt och visst jag hittar frågan men vart ligger svaren sedan ;O))
Så snälla hjälp mig .
Svar på tråden: Nu ger jag upp att leta via sök-hjälp tack

Svar

Skrivet av  Sara m. Viggo -7,8 kg av ca 20 kg
Enligt ViktVktarnas senaste program Ät & Njut får man äta valfri mängd pasta för 4 points och valfri mängd fullkornspasta för 3 points.

Jag räknar på 4½ points för en burk makrill, det är standard enligt Pointsguiden. Visst kan det skija lite mellan olika märken osv, men på det stora hela tror jag det jämnar ut sig så jag kör på det.
 

Tack, för i min butiksguide står det 8 p !!!

Skrivet av  Collette
På en makrill i tomat (diva), och det var då jag räknade ut min från Ica + ville fråga här.

Tack igen för snabbt svar en undring till bara, om man tar under "valfri mängd" sas vad är P då på pasta. Är det typ 0,5 dl pasta 2 p-förstår du hur jag menar ?
Eller är det nu oavsett om jag tar 0,5 dl el 4 dl så är det 4 P ??
Jag äter ju inte valfri mängd utan försöker hålla igen på pastan och för att få mindre P vet du vart undre gränsen går då ?
TACk igen för att du svarade så bra och snabbt Tack !
 

Ja, om du äter

Skrivet av  Sara m. Viggo -7,8 kg av ca 20 kg
max ½ dl/35 gram okokt pasta resp 1½ dl/90 gram kokt pasta så ger det 2 points. Räkna sen utifrån det om du går uppåt eller neråt i portion. Men max blir det som sagt 3-4 points.
 

Tack Sara m Viggo för att du

Skrivet av  Collette
svarade mig om pastan. Nu har jag fått grepp om det, och ser nu att jag har räknat alldeles för mycket på mina fullkornspasta ;O))
 

Artiklar från Familjeliv