Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. diskussionen nedan om Keso

Skrivet av KMCB VV (?? av 50 kg)
har ni sett att det är en ny lättare Keso på G från Arla. Keso mini ska innehålla 1,5% fett.

Jag har inte sett den ännu i mina affärer, men det finns med på Arlas hemsida (och i MåBras senaste nummer) så det borde inte vara långt borta...
Svar på tråden: Ang. diskussionen nedan om Keso

Apropå det så håller jag med maria65a.

Skrivet av  S-J +6
Att keso skulle vara icke nyttigt enbart för att fettprocenten är högre än de 30 man brukar rekommendera för hela dagens intag är att vara lite för bokstavstrogen eller vad man ska säga ;0) Många många nyttiga livsmedel skulle gå bort om man följde det stenhårt. Man får se på helheten och inte bara på fettprocenten. mejerifetter är precis som nån skev längre bak inte av det nyttigaste slaget, men hur stor _mängd_ av det fettet får man egentligen i sig av att ha keso på mackan eller i lasagnen eller vad det nu är? Inte så stor... Om man inte lever fulkomligt på keso spelar 4 eller 1½% fett ingen direkt roll.

Vet du förresten hur näringsinnehålet i övrigt ser ut i Keso mini jämfört med vanlig? Vad gäller protein, kolhydrater, ev. tillsatser osv?
 

Har ingen aning

Skrivet av  KMCB VV (?? av 50 kg)
men elaka rykten viskar i mitt öra att Arla har haft i lite grädde i Keso för att få till smaken antar jag och därav lite högre fetthalt.

Men jag håller med dig helt och hållet - Keso kan knappast klassas som "farlig mat" om man ser över hela dagens matintag. Och jag tänker fortsätta äta min vanliga Keso!
 

Artiklar från Familjeliv