Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Points och gravid

Skrivet av Anna
Hej! Någon som vet någon ungefärlig rekommendation på pointsintag då man är gravid. Jag har ju inte tänkt banta, bara hålla lite koll. Har ingen lust att gå upp över 30 kilo den här graviditeten oxå. Jag vet att vv tidigare har gett pointsrekommendationer till gravida, men verkar ha slutat med det? Någon som vet om amningspointsen är rimligt att följa?
Svar
Jag har för mig
att amningsprogrammet och gravidprogrammet var ganska lika när de hade ett program för gravida, så 12 points extra borde nog räcka ganska långt.

Men som de själv säger - det är viktigt att du inte försöker "banta" eftersom det frigör slaggprodukter i kroppen som inte är bra för fostret. Det är därför VV har tagit bort graviditetsprogrammet... (en olycklig händelse i USA med en gravid medlem var den utlösande orsaken). Prata gärna med barnmorskan om du är orolig - de kan skicka dig vidare till en dietist som kan följa dig på lite närmare håll...

Och skulle du ändå gå upp lite mycket i vikt än du just nu vill så är det kanske inte hela världen... njut av magen och det lilla mirakel som snart kommer till världen. Du har all tid i världen när barnet har kommit att ta tag i ev. övervikt.
Skrivet av  KMCB VV (?? av 50 kg)
Nja lite mycket ponts tror jag
När man är gravid behöver man cirka 250 kalorier mer om dagen och det först de tre sista månaderna. När man ammar ska man äta 500-700 kalorier mer om dagen. Jag skulle äta enligt jämnviktsprogrammet om jag vore dig och sedan lägga till cirka 5 points om dagen sista månaderna. Har själv försökt hålla mig till jämviktspoints denna graviditeten. Vissa dagar har jag spårat ut helt och struntat i pointsen. Men när jag märkt att vikten börjat skena iväg har jag räknat points i några dagar och då har den stabiliserat sig. Så jag tycker att det är bra att följa pointsprogrammet åtminstone några dagar i veckan så att man har lite koll på vikten. Har gått upp 10,5 kg och har sju veckor kvar till bf. Förra gången i gick jag upp 30 kg totalt och struntade blankt i allt vad god kosthållning hette. Det blev långa månader på viktväktarna för att ta bort dem kilona...

Lycka till med bebben!
Skrivet av  anna k
Fast tänk på!
Som gravid bör man äta ca 300 kcal mer än en icke-gravid _"ickebantarnivå"_, alltså typ jämnviktspointsen, inte 300 kcal mer än _"bantarnivå"_. Så att lägga sig ungefär runt amningspointsen tror jag inte alls är så värst mycket, amningspointsen bygger ju ändå på en önskad _nedgång_ i vikt..
Skrivet av  S-J +6