Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dr Phils 7 nycklar (långt)

Skrivet av KMCB VV (?? av 50 kg)
http://expressen.se/index.jsp?a=138847

Nyckel 1: Att tänka rätt
Hitta och ifrågasätt ditt felaktiga tänkande. Är det sant det du säger till dig själv? Tjänar det dina syften? Främjar det och skyddar det din hälsa? Hjälper dina tankar dig att nå målet?

Nyckel 2: Läkande känslor
Många människor äter för mycket som tröst för depression, ilska, stress eller annan känslomässig smärta. Är du en av dem som greppar chipspåsen när det kör ihop sig, inställer sig frågan: Vad kan du göra åt det?

Nyckel 3: Miljö utan misslyckanden
Städa kylskåp och skafferi! Släng eller ge bort kakor, godis, chips, vitt bröd, skräpmat och allt du äter för mycket av.
Köp hem frukt, grönsaker, fullkornsprodukter, sockerfria drycker, magert kött och magrare mat

Nyckel 4: Bli herre över mat och impulsätande
Här gäller det att ta tag i dåliga ätvanor. Du kanske äter för fort eller för mycket, äter
rester, smusslar till dig mat, hetsäter, äter på natten, eller sött och fett.

Nyckel 5: Långsam mat
Långsam mat tar tid och möda att laga, kräver mycket tuggande och matsmältningsenergi, går inte att kasta i sig och är inte "bekväm". Den motverkar impulsätande.

Nyckel 6: Medveten motion
Prioritera motion. Välj en motionsform du tror du är bra på och har fysisk förmåga att klara av.

Nyckel 7: Din stödjande cirkel
Då människor förändrar sin livsstil brukar de lyckas bäst när de får stöd av familj, vänner och/eller av olika professionella yrkesutövare.

Svar
jag har börjat läsa den i helgen
och jag tycker mycket känns förnuftigt,sen är alla olika och tar till sig på olika sätt.
Nu hann jag inte med boken och det var tydligen inte meningen att man skulle sträckläsa ,men enligt en kompis så kör han med tallriksmodellen!
Jag har lite det i min eftersom jag kollar på programmen-älskar att se människor gå ner i vikt!
Funderar du på att köra hans metod?
Skrivet av  Åsa m Klara
Nja
jag kör VV som "huvudmetod" men blandar in Pauluns tänk om GI... och sedan behöver jag nog lite Dr Phil för det psykologiska.

Dr Phil har väl egentligen inte någon egen "gå-ner-i-vikt-metod" utan det ligger ju mer på det mentala planet. Och där har han ju en grundfilosofi som jag tycker om... "Ta tag i ditt eget liv - ingen kommer göra det åt dig"

Skrivet av  KMCB VV (?? av 50 kg)
Precis det som är hans metod!
Han vill ju få folk att ta tag i sina egena liv och inte sitta icg tycka synd om sig själva men samtidigt se bakomliggande psykologiska tankar!
Skrivet av  Åsa m Klara