Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

15 timmars vecka.. nya stämpeldagar??

Skrivet av Terese
Har stämplat nu helt i flera månader.. har sökt väldigt aktivt jobb.. och har fått tag på ett 15 timmars jobb (kan bli mer) som jag gärna skulle vilja ta.

Jag vill ju helst ha ett heltidsjobb men jag vill ju inte sitt apå arslet ända tills dess.

Hur funkar dte egnetligen med deltidsjobb och stämpling?
Jag kan ju stämpla upp till heltid för det är ju inget fast jobb jag fått.. men mina dagar är snart slut (ca 50 kvar) finns det nån möjlighet att få en ny period fast man har ett jobb?
Annars kan jag ju inte ta det.. inte kan man ju leva på en lön från ett 15 timmars jobb.. har 2 barn.
Svar på tråden: 15 timmars vecka.. nya stämpeldagar??

Om...

Skrivet av  Malin S
deltidsjobbet är ett vikariat så kan du få en ny period med stämpeldagar när de gamla är slut (det kan nog skilja lite från fack till fack men de flesta ger en ny period om du har ett deltidsvikariat).

Om du däremot har en fast tjänst på deltid får du bara stämpla upp till heltid tills dina a-kassedagar är slut. Därefter får du välja mellan att leva på deltidsjobbet eller att säga upp dig och stämlpa heltid (du slipper i så fall den långa karens som annars blir när man säger upp sig själv).

/Malin
 

men...

Skrivet av  fd visstidsanställd
Det var nu visserligen ett 10-tal år sedan jag gjorde missen att själv skriva på för ett halvtidjobb i tron att det gick att stämpla upp resten tills dagarna tog slut. Då upptäckte jag att allt som jag tjänade över i detta fall SIF´s dagsersättning för ½ tiden drogs av från den halvtid jag fick i a-kassa från dem. Rätten till att stämpla upp till heltid plötsligt "abrupt" tog slut efter 6 månader! Summa summarum= Jag jobbade halvtid, fick inget för det utöver det jag skulle fått genom att gå hemma men extra kostnade som ex bussresor, luncher ute etc tillkom. Behöver jag dessutom skriva att jag fick ett J-la strul med såväl A-kassa som jobb (visstid 9 månaderskontrakt) då jag uppdagade detta med 6-månadersregeln.
Har genom åren även studerat, arbetat på fritiden med extrainkomst och sammantaget så är a-kassereglerna svårbegripliga ibland hopplöst omöjliga men framförallt smått hysteriska med alla intyg, blanketter etc som skall in.
 

Artiklar från Familjeliv