Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

organisera arbetslösa?

Skrivet av johnny
Jag har gått arbetslös till och från och hela tiden tyckte att arbetslöshetsfrågan inte tas på tillräckligt stort allvar av politiker och ansvariga. Det kanske inte är så underligt eftersom arbetslösa är en "svag" grupp och inte talar för sig. Oftast anses arbetslöshet som skamfyllt och inget man talar om - vi är ju så fixerade vid arbetet, som ofta blir människors identitet. Vem känner inte igen frasen "...och vad jobbar du med?".

Jag tycker därför att det skulle vara bra om arbetslösa förenade sig för att tillsammans bilda opinion. Risken är förmodligen att de flesta inte vill gå ut eller tala om sin arbetslöshet. Men vad tycker ni???
Svar på tråden: organisera arbetslösa?

Vet inte men

Skrivet av  Signe
jag känner väl igen frasen "... och vad jobbar du med?" och för att ha lyckats med livet får man inte vara arbetslös.

Dessutom hör man ofta från de som jobbar och kanske aldrig ha varit arbetslösa att "Jobb kan man få, bara man vill" Pyttsan så enkelt är det faktiskt inte.

Nu svamlade jag kanske från ämnet. Opinion, hur och vad?
 

Kanske

Skrivet av  johnny
Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Men det handlar om att skapa opinion. Hur ja, kanske genom att samla ihop arbetslösa i studiecirklar, tillsammans bearbeta media och politiker. Kanske bygga nätverk mellan olika städer. Vad tror du?
 

Nja

Skrivet av  calle
Är också arbetslös sedan 1½ år. Men bara idén att gå med i någon förening för arbetslösa tilltalar mig inte, jag vill inte höra till den gruppen, man är liksom ofrivilligt, och temporärt, arbetslös och vill därför inte agera på det sättet.


 

Hmmm

Skrivet av  johnny
Inte ens om det hade inneburit bättre villkor för dig som arbetslös?
 

Min fundering

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Ett flertal gånger har sådana sammanslutningar uppstått, oftast kring valen men de försvinner lika fort igen. För hur håller man ihop en förening när folk får jobb mm. Lite om de tidigare försöken kan man läsa på http://user.tninet.se/~vcw632d/public_html/arbetsloshet.htm

Själv skulle jag inte vilja vara med i en sådan förening utan hellre engagera mig ex. i facket som arbetslös medlem. De är stabila organisationer där kontinurlitet kan fås. Sen hur intresserade vissa fack är av att hjälpa sina arbetslösa medlemmar är en annan fråga men om tillräckligt många arbetslösa medlemmar kräver att få prata via facket så borde det kunna hända något.
 

Artiklar från Familjeliv